Digital markedsføring

10 viktige markedstrender for B2B bedrifter i 2021

Skrevet av Kristine Margrethe Piñanez 06/05/2021

Har du fått med deg de viktigste markedsføringstrendene du som markedssjef bør ha kjennskap til i 2021 for å sikre vekst for bedriften din? Vi har listet opp de 10 mest attraktive trendene innen digital markedsføring. 

Viktige markedstrender for B2B bedrifter i 2021

 

2020 ble ikke som mange hadde tenkt, og næringslivet ble tvunget til å ta en kraftig omstilling. Digital markedsføring har aldri vært viktigere enn nå.

Covid-19 har tvunget oss ut i ukjent farvann, særlig når det er et virvar av ulike og unike digitale muligheter å nå ut til sitt publikum på. Ledere og ansatte i flere bedrifter har måttet ta i bruk digitale hjelpemidler på en helt annen måte enn tidligere. Det har også endret hvordan vi mennesker kommuniserer med hverandre og hvordan vi handler.  

Den digitale verktøykassen

Har du oversikt over alle mulighetene innen digital markedsføring?
De siste og beste B2B markedsføringstrendene vil kanskje ikke revolusjonere businessen din, men kunnskapen kan definitivt hjelpe deg med å holde en god posisjon i løpet mot konkurrentene.  

For å kunne ta gode strategiske beslutninger er det viktig å kunne se hvor bedriften din er i markedet og trendene som påvirker oss. I begynnelsen av fjoråret var sikkert ikke TikTok på listen over mulige digitale kanaler å benytte som markedskanal. Nå er det definitivt verdt å tenke på, det samme med den voksende, populære appen, Clubhouse.  

Hvilke markedsføringstrender B2B bedrifter bør ha satset på kan variere basert på ulike bransjer, produkter og kundegrupper, men de fleste bedrifter bør fokusere på en totalopplevelse, automatisering, personvern og digital bærekraft.   

New call-to-action

10 viktige markedsføringstrender som B2B-bedrifter bør fokusere på:

  1. Kundeopplevelse, brukervennlighet og personalisering. Kundene dine ønsker en god nettside som er lett å navigere i, viser informasjonen de er ute etter og har høy hastighet. En utdatert plattform, problemer med nettstedets hastighet eller ingen god informasjon, eller kundeservice, holder de beste kundene dine unna. Mens interaktivt innhold som engasjerer; quiz, brukerundersøkelser, konkurranser, åpne spørsmål og liknende gir kunden en stemme.

    Med teknologier som maskinlæring, AI (Artificial Intelligence) og personlig tilpasning gjennom plattformer kan du levere en kundeopplevelse på et helt nytt nivå. Flerkanalsteknikken lar kundene velge hvilken kommunikasjonsmetode de foretrekker; slik skaper bedriftene en personlig tilpasset kommunikasjon. Nøkkelen er å la kunden velge hvilken informasjon de vil ha. Det er ikke nok å bruke navnet i e-posten og skrive personlig, du må personalisere riktig.

    Les også: Øk trafikken din med 30%. Bruk innholdet du allerede har

  2. Account-basedmarketing (ABM) er en fokusert vekststrategi der salg og markedsføring samarbeider for å skape personlige kjøpsprosesser. ABM leverer 97 % høyere ROI sammenliknet med andre markedsaktiviteter. Et eksempel er LinkedIn som identifiserer og snakker direkte til potensielle kunder. 92% B2B markedsførere har et ABM program, og 68% av dem bruker automation. Mer enn 80% sosiale leads genereres på LinkedIn. 
     
  3. Når kundedialogen automatiseres blir kommunikasjonen mer personalisert. Marketing automation er en software-løsning som utfører, holder kontroll og automatiserer markedsføringsoppgaver og prosesser. Metoden hjelper deg å optimalisere lead-nurturing prosessen. Opp mot halvparten, 44% B2B-bedrifter, har en dedikert marketing automation plattform. Når det begynner å bli vanskelig å holde oversikt over antall leads bør du begynne å tenke på marketing automation.  

  4. Ikke glem innholdet! Innholdsmarkedsføring, eller content marketing som det heter på engelsk, er absolutt helt grunnleggende og kunne godt vært ført opp under punkt Innholdsmarkedsføring treffer kundene dine med godt innhold som engasjerer publikum. Fokuser på å lage godt faginnhold og annonser målrettet ut mot dine potensielle kunder. 

  5. Videomarketing, omtalt som videomarkedsføring her hjemme, er en effektiv markedsføringsstrategi. Med video kan du appellere til og konvertere målgruppen din. I følge Hubspot er live-videoer den tredje mest brukte sosiale medier taktikk. 

    Smarttelefoner i dag har imponerende videomuligheter og er en rimelig og enkel taktikk å benytte. 84% kjøpere sier de har blitt overtalt til å kjøpe et produkt eller service ved å se merkets video. Ciscos forsknings rapport har allerede spådd mer IP-trafikk i 2022 enn igjennom hele internetts historie. Video, gaming og multimedia vil utgjøre mer enn 85 prosent av all trafikk.  

  6. Snakk til (og med) kundene dine. Marketing podcasts, er en ideal mulighet til å kunne snakke med kundene. Og når over halvparten av alle i USA lytter til podcaster er det ingen grunn til å tro at ikke Norge også har hoppet på denne trenden. Vi kan lytte hvor som helst og når som helst. Podcast-formatet kan gi inspirasjon, holde deg oppdatert eller lære deg det nyeste innen trender, verktøy eller arbeidsmetodikker.

    Hva med den relativt nye appen Clubhouse? Den tilrettelegger for en mer interaktiv opplevelse og kan gi følelse av et virtuelt event. Ad-hoc læring og lederskap kan fungere eksepsjonelt i en gruppe kun for ansatte på Clubhouse. Der kan det deles meninger, spørsmål, kunnskap, tanker og ideer og kan være en mye bedre måte å lære på. 

    Les også: Leadsgenerering - Hvordan konvertere flere leads?

  7. Leadconversion: Det er tross alt potensielle kunder som er det endelige målet i markedsføringsinnsatsen din. I dagens digitale markedsføringsmetoder faller flertallet av leadgenereringsaktivitetene på skuldrene til markedsavdelingen i form av e-bøker, webinarer, nyhetsbrev og liknende, kun for å pleie og konvertere leads. Slik får selgeren din mer tid til å faktisk selge! 

  8. Localsearch: B2B bedrifter kan tjene på å adoptere en lokal SEO strategi. Oppdater «Google Min bedrift», har du ikke gjort det enda bør du begynne nå, nesten 50% av alt søk er lokalt orienterte søk. Du rangerer høyere lokalt og treffer raskere.   

  9. PaidAds: Selv om noe av det viktigste er innholdsmarkedsføring og ikke reklame, vil opp mot 60 % markedsførere bruke betalt annonse ved siden av content marketing. Bruker du dette strategisk sammen kan du øke sjansene til flere besøkende og dermed kunne konvertere flere leads.  

  10. Gjenbruk, reparer og re-publiser! Re-optimaliser gammelt innhold, mye trafikk kan komme fra eldre sider, det er derfor en gullgruve å gjenopplive slikt innhold. Tenk på SEO og kunden mens du oppdaterer innhold. 

Har nettsiden din nok whitespace rundt teksten? Er det lett å navigere frem i nettstedet ditt? Se på nettsiden din og analyser om du trenger å endre noe visuelt.  

Trendene er velkjente, men video og personalisering har absolutt blitt en nødvendighet der du som markedssjefer bør vurdere å ha i den digitale verktøykassen over viktige markedsføringstrender i 2021.  

Forbrukere i dag ønsker å holde seg informert, tilkoblet og underholdt. De er mer villige til å kjøpe tjenester og produkter fra selskaper som tilbyr en personlig opplevelse og er tilgjengelige med nyttig og opplysende materiale.

Mulighetene for oss markedsførere er nesten tilnærmet uendelige; vi har flere og unike verktøy som kan spisse markedsføringen vi fører – kunsten er å bruke det riktig.  

New call-to-action

Bør bedriften satse på Inbound? – 5 gode grunner sett i ROI Inbound marketing Digital markedsføring

Bør bedriften satse på Inbound? – 5 gode grunner sett i ROI

Hvorfor er inbound populært? Digital markedsføring

Hvorfor er inbound populært?

Constanze Stabu
Constanze Stabu 22/05/2021
Leads-generering: Slik blir du en ekspert Digital markedsføring

Leads-generering: Slik blir du en ekspert

Constanze Stabu
Constanze Stabu 27/04/2021