Inbound marketing Digital markedsføring

Slik bruker markedsførere HubSpot for å skape trafikk og leads

Skrevet av Constanze Stabu 19/01/2021

Som markedsfører har du et stort og viktig ansvar ovenfor bedriften din. Du må gjøre den kjent for den rette målgruppa, du må skape relevante leads, og du må rapportere tilbake på brukt investering. Har satsingen gitt ønsket effekt? Hvorfor, hvorfor ikke?

Men utover oppgavene dine, hva er egentlig markedsføring? Definisjonen, ifølge den amerikanske markedsføringsforeningen, er denne: «Markedsføring omfatter alle de aktivitetene, organisasjonene og arbeidsprosessene som bidrar til å skape, formidle, levere og utveksle tilbud som har verdi for kunder, klienter, partnere og samfunnet som helhet».

Altså har du mye å tenke på. Heldigvis finnes det i dag verktøy som forenkler en god del av arbeidet. Vi bruker selv HubSpot, og i denne artikkelen kan du lese mer om hva plattformen kan gjøre for å forenkle din hverdag som markedsfører.

 

Gjør bedriften din kjent

Bedriften din har et produkt eller en tjeneste å selge, men før kundene kjøper, må de i det hele tatt vite at du eksisterer. Bevissthet rundt merkevaren sørger for at selskapet ditt er i mente når noen ønsker å løse et problem. Nedenfor ser du noen tiltak som lønner seg i 2021.

 

Publisering i sosiale medier

Begynn med å definere bedriftens målgruppe, eller rettere sagt «personas», der du både finner ut av hvem de er og hvor du kan nå dem. Ifølge SSB bruker 80% av nordmenn sosiale medier i dag, og dermed er dette et godt utgangspunkt for å engasjere publikum. Via sosiale medier kan du dele interessante artikler, gode kundehistorier, innlegg om bedriftskulturen og mer.

Med HubSpot får du muligheten til å publisere innhold på de fire største plattformene: Facebook, LinkedIn, Instagram og Twitter. Du kan legge ut innlegg direkte eller planlegge dem til en senere dato, så tar systemet seg av publiseringen ved ønsket tidspunkt. 

Les: når er beste tidspunkt for publisering på sosiale medier

Tips: følg med på hvordan publikum reagerer på innleggene dine, og se om de har noen smarte kommentarer; det kan være mye nyttig å hente. Interager med dem, det gir et vennligere inntrykk av bedriften din.

social-post-preview

Nyhetsbrev

Bruk muligheten til å fortelle mer om dine tjenester og arbeidsprosesser, eller del gode referanser og artikler. Kanskje har bedriften et arrangement du kan invitere til? Benytt deg av nyhetsbrev med gode emnefelt og godt innhold. Disse skaper trafikk og interesse for selskapet ditt.

Med HubSpots integrerte verktøy er det enkelt å sette opp, og sende ut nyhetsbrev. I motsetning til andre verktøy jeg har testet ut, trenger du ikke å kunne koding da det hele foregår visuelt. Du velger et element fra lista og drar det dit du ønsker å plassere det.

Når nyhetsbrevet er ferdig kan du teste oppsettet på forskjellige flater som mobil og PC i verktøyets preview modus.

 

Les også: Du trenger personas for å lykkes i markedsføringen

 

En nyttig funksjon som lar deg lære mer om mottakernes preferanser er A/B testing. Testingen foregår ved at du har to versjoner av ett element, enten det er emnefeltet, et bilde, farge eller knappetekst, og så ser du hva som skaper det beste resultatet i form av et klikk.

I HubSpot fungerer det slik at variasjon A sendes ut til en fjerdedel av mottakerne; variasjon B sendes ut til neste fjerdedel; til slutt mottar resterende halvpart den varianten som presterte aller best.

Nyhetsbrev-2

Tips: det første mottakerne ser når de mottar nyhetsbrevet ditt er emnefeltet, så pass på at denne er fengende, informativ og kort.

 

Skap nye leads

Salgsavdelingen din avhenger av en jevn strøm av potensielle kunder. Når du først har fått besøkende inn på nettstedet via bloggartikler, nyhetsbrev eller sosiale medier er det om å gjøre å konvertere de besøkende til leads. Konvertering innebærer at besøkende fyller ut et skjema slik at du får tak i deres kontaktinformasjon. Dette skjer ved at du tilbyr noe i retur, eksempelvis nedlastbar premiuminnhold eller påmelding til arrangementer.

 

Call to action

Reisen til å konvertere leads begynner med en god Call to action (CTA). Dette er en tekst eller et bilde som inviterer brukeren til å utføre en handling. Et eksempel kan være en knapp med teksten «Finn ut hva som skiller Gasellebedrifter fra andre bedrifter». Ved å klikke på lenken ender du opp på en landingsside der du har muligheten til å laste ned rapporten.

HubSpot har et eget område der du får en oversikt over alle dine CTA’er. Her kan du se hvor mange som har sett og klikket på selskapets call to actions. Da får du en enkel oversikt over hvilke av disse som fungerer, og hvilke som bør justeres. Kanskje trenger de en tydeligere farge, eller en skarpere tekst.

Innholdsstrategi #1

 

Landingssider

En landingsside er ikke det samme som en nettside. Forskjellen ligger i at en landingsside er kampanjebasert, og har ett eneste mål, å få brukeren til å konvertere.

Det finnes mange best practices for landingssider, men kort og godt handler det om å fjerne unødig støy og navigasjon; målrette budskapet, og gjøre det tydelig hva brukeren skal gjøre – som oftest å fylle ut skjemaet og trykke på «last ned» knappen. Det sier seg selv at motivasjonen for å fylle ut skjemaet må være på plass, enten ved tilgang til premiuminnhold, påmelding til arrangement, spesialtilbud eller lignende.

I HubSpot har det alltid vært mulig å sette opp landingssider, og i dag er dette ikke lenger forbeholdt Pro-versjonen. Alle versjoner av plattformen har nå tilgang til landingsside-editoren, og det som frem til 2020 involverte koding, har i dag blitt til drag and drop.
Det er da like enkelt å sette opp en landingsside som å sette opp et nyhetsbrev. Litt mer tidkrevende da det er flere elementer som må på plass, blant annet skjema og bilder, men like enkelt.

 

Landingsside STI

 

Rapporter

For en markedsfører er det viktig å ha oversikt over hva som fungerer, altså hva de bør gjøre mer av, og hva som ikke fungerer og bør endres eller droppes.

HubSpot har en egen seksjon dedikert til rapportering og analyse der du kan se mye mer enn antall besøk på nettsiden. Du kan, på en brukervennlig måte, se åpningsraten på nyhetsbrevene dine, antall klikk på CTA’er, mest populære blogginnlegg innenfor selvvalgte tidsintervaller, og mye, mye mer.

Et av de viktigste punktene er muligheten til å se hvordan dagens kunder ble kjent med ditt nettsted – helt ned på individnivå. Det er altså ikke snakk om å se hva totaliteten av 300 brukere gjorde, men om hvordan din nye kunde Stine fra Rælingen først ble kjent med deg. Kom hun inn via en Facebook-annonse, eller var det Google Ads som gjorde susen. Hvilket skjemaer har hun fylt ut, og hvilke nyhetsbrev har hun åpnet?

Trafikk oversikt

 

Trafikk Random

 

I denne artikkelen har jeg nevnt en brøkdel av mulighetene i HubSpot; det er mye mer å fortelle! For en markedsfører er det gull verdt å kunne kombinere annonsering, konvertering og rapportering i én plattform.

Som du kanskje har skjønt er det en del å lære, men du trenger ikke å bekymre deg da vi kan hjelpe deg på veien, steg for steg. I tillegg får du mye lærdom via HubSpot selv i deres «HubSpot Academy». Der finner du opplæringsvideoer, for både markeds-, salgs-, og kundeserviceavdeligen.

Et nyttig og gratis kurs som gir deg en god innføring i Inbound Marketing kan du ta allerede nå.

Klikk her for å komme til HubSpots Inbound Marketing Certification

 

Til slutt:

  • Lær deg å bruke plattformen via HubSpot Academy. Noe teori som må til for å få maks ut av HubSpot
  • Sett opp personas slik at du vet hvem du skriver og annonserer til, og hvor de befinner seg
  • A/B test nyhetsbrevene dine. Her får du nyttig lærdom som gjør budskapet ditt mer og mer spisset.
  • Bruk rapporteringsverktøyene aktivt. Vit hva som funker, ikke tro.


New call-to-action

 

Mellomstor bedrift? Et markedsbyrå kan være løsningen din. Inbound marketing

Mellomstor bedrift? Et markedsbyrå kan være løsningen din.

Øk trafikken din med 30%. Bruk innholdet du allerede har. Inbound marketing

Øk trafikken din med 30%. Bruk innholdet du allerede har.

Constanze Stabu
Constanze Stabu 17/12/2020
Hva er beste tidspunkt for publisering av blogg? Inbound marketing Digital markedsføring

Hva er beste tidspunkt for publisering av blogg?

Constanze Stabu
Constanze Stabu 15/12/2020