SKRIV INN OG TRYKK ENTER FOR Å SØKE

Claudio Norambuena 19/06/2018

Du trenger personas for å lykkes i markedsføringen

shutterstock_689023369

 

Personas er fiktive, men realistiske beskrivelser av dine typiske kunder. De utarbeides for å gjøre det enklere å målrette ditt budskap, innhold og tjenester til ulike kundebehov. 

Kanskje du allerede vet hvem dine hovedkunder er, men har du kjennskap til deres interesser, spesifikke mål og utfordringer?  En dyp forståelse av dine personas hjelper deg med å visualisere den du retter deg mot, samt forestille deg denne “personens” behov, utfordringer og mål.

Godt utviklede personas vil tillate markedsavdelingen å distansere seg fra det de selv mener, og heller se behovet ut fra sine kunders perspektiv. Personas gjør at du unngår å gjette deg frem til den rette strategien.

Les også: Inbound Marketing er den viktigste digitale markedsføringsstrategien 

 

Hvordan setter jeg opp en persona?

Den gode nyheten er at det ikke er så vanskelig å sette opp personas. Du trenger bare å stille de rette spørsmålene til de rette menneskene. Så presenterer du informasjonen på en lettfattelig måte.

Bruk gjerne disse spørsmålene til å innhente informasjon hos kunder, selgere, markedsavdelingen og andre som har god kjennskap til kundene dine.

De sterkeste og mest detaljerte personaene baserer seg på kvalitative intervjuer og spørreundersøkelser, samt kvantitativ data fra for eksempel CRM.  

Når du har svart på alle spørsmålene velger du navn og et bilde som viser hvem din Persona er. Skriv ut informasjonen og heng det opp på veggen slik at dine ansatte kan bli kjent med kunden i målgruppen deres. 

Det er viktig å huske på at i likhet med virkelige mennesker, er personas heller ikke statiske. De vil, med tiden, forandre seg. Når nye trender dukker opp og du får ny eller mer innsikt i dine kunders atferd, så kan det være verdt å revidere dine personas.

Bruk kunnskapen du har jobbet med! Gå gjennom dine personas med teamet slik at dere får integrert dem i deres daglige virke. Ikke la personasene ligge bortgjemt i en skuff eller i en mappe på PC’en.

 

New call-to-action

 

Hvor mange personas trenger jeg?

Det finnes ikke en one size fits all, og antallet avhenger av din bransje, samt hvor mange produktlinjer eller tjenester du har. Start enkelt med én eller to personas og skaler opp. Du bør ha minst én, for hvis ikke, hvem selger du egentlig til?

Vurder også å sette opp såkalte negative personas, dette er fiktive brukere du ikke vil ha som kunder og som kan ende opp med å bruke deres tid og budsjett på strategier som ikke kommer til å fungere. Et eksempel kan være studenter som laster ned innholdet ditt for å lære mer om bransjen din, men har ikke tenkt å bli en kunde. Eller at du får mye trafikk fra personer som bor i Trondheim, men fokuset ditt er i Bergen.

  

Når trenger du nye personas?

Vær oppmerksom når et nytt produkt eller en ny tjeneste lanseres. Legg merke til potensielle nye kunder som både spør om og kjøper det nye produktet. Kanskje du allerede har en persona som passer til disse kundene, eller kanskje du ser at de danner et nytt mønster som skiller seg ut fra dine tidligere personas.

Når du analyserer data fra eksisterende mot nye kunder, vil du tydelig kunne skille dem fra hverandre. Husk at målet med å sette opp personas er å tilby unike opplevelser til hver og en av dem.

 

Når bør jeg fjerne en persona?

Har du for mange personas bør du tenke på om du virkelig trenger å beholde alle. Har du en persona med uklar og vag informasjon, og uten tydelige mål er dette et tegn på at den kanskje bør revurderes. Bruk heller tiden din på tydelig definerte personas.

Vurder også å slette en persona når du fjerner et produkt eller en tjeneste.

Og for all del, når du legger merke til negative trekk, tenk over om dette heller representerer en negativ persona.

 

Noen tips du bør tenke på når du lager en persona:

  • Dine personas må representere realistiske og eksisterende kunder, ikke drømmekunder du gjerne vil selge til.

  • Produser innhold med språket dine personas bruker. Skriv så de forstår.

  • Gå gjennom gammelt innhold og tilpass det til din utvalgte persona og deres steg i kjøpsprosessen 

  • Er din persona ung og utålmodig? Kanskje passer det bedre med video for å få frem ditt budskap. Dette er en gyllen mulighet via sosiale medier.

  • Segmenter listene dine etter personas.

  • Samarbeid med nettsteder og selskaper du vet at din persona liker. Legg inn en gjesteartikkel på en bloggside din persona leser.

  • Og igjen, bruk dine personas til å guide markedsføringen din.

Hvorfor satse på Inbound Marketing?

 

Claudio Norambuena

Skrevet av: Claudio Norambuena

Claudio er interaksjonsdesigner og ansvarlig for systemleveranser og implementering av våre digitale tjenester. Han jobber daglig med Inbound Marketing og generering av leads, både for Scandinavian Technology Institute og for våre kunder. Claudio er sertifisert i digitale verktøy som blant annet HubSpot og SharpSpring.