SKRIV INN OG TRYKK ENTER FOR Å SØKE

Anas Chair Yemlahi 03/09/2018

Du øker salget ved å optimalisere bedriftens Inbound Marketing

shutterstock_582545173

Inbound Marketing gir en helhetlig tilnærming til digital markedsføring. Metoden har vist seg å være en billig og effektiv måte for bedrifter å skape vekst i den digitale verden. Her får du noen tips og tanker om hva du bør fokusere på for å få mest ut av metodikken.

Stadig flere ser potensialet i Inbound-metodikken

Inbound Marketing har vist seg å fungere godt. Så godt at flere og flere bedrifter i stor grad går bort fra tradisjonell markedsføring og ser mot Inbound-metodikken. Driver du noe av virksomheten på digitale plattformer er dette absolutt noe du bør ta en nærmere titt på.

Mer om hva Inbound Marketing er og hvordan det fungerer kan du lese om i et av våre tidligere blogginnlegg.

Kort oppsummert er Inbound Marketing en strategi som tiltrekker seg kunder. Ved å tilby innhold som oppleves som relevant og interessant. I tradisjonell markedsføring, Outbound Marketing, blir innholdet ditt dyttet ut mot personer som kanskje ikke er så interessert, inbound-metodikken tiltrekker interesserte kunder. 

 

Grafiskbilde lær mer om Inbound Marketing

 

Markedsføringen og salgsinnsatsen må være samkjørt

En misforståelse mange ofte møter på i dialoger med bedrifter er at salgsavdelingen ikke har noe med slik markedsføring å gjøre. En slik, bevisst eller ubevisst, tankegang setter begrensninger for hva bedriften potensielt kan oppnå av resultater.

Det er faktisk slik at begge, til syvende og sist, jobber mot samme mål: å øke bedriftens omsetning.

Når salgsprosessen i tillegg forandrer seg på grunn av nye digitale trender og markeder, mener flere at markedsføring og salg vokser nærmere og nærmere hverandre.

Vi vet at det å skape en positiv opplevelse for kunden bør stå i fokus. Dersom kunden opplever å bli behandlet vidt forskjellig i det han kommer i kontakt med salgsavdelingen, kan det i verste fall gjøre at bedriften mister troverdighet i kundens perspektiv.

Det vil altså være vesentlig å samkjøre markedsførings- og salgstiltakene. Arbeider disse enhetene sterkt sammen kan salgsavdelingen få verdifull informasjon om hvem personen er, hvilken stilling de har, hvilket innhold de har brukt mest tid på og mye mer. Slik kan de få innsikt i hva den potensielle kunden trenger, sånn at selgerne tilpasser seg kundens atferd. 

Det er her Inbound Marketing kommer inn i bildet.

 

Hvordan kan Inbound skaffe kvalifiserte leads av høy kvalitet?

Inbound Marketing fungerer svært godt for å kunne få verdifull informasjon om kundene som besøker siden din. Denne informasjonen kan brukes av selgerne.

Vad bruk av markedsføringsstrategier kan du skaffe leads av ’høy kvalitet’. Men hva er egentlig en god lead?

Selv om noen registrerer seg på siden din behøver det ikke bety at de faktisk er interessert i å bli en kunde av bedriften. Det hjelper altså ikke å bare samle sammen en rekke navn og levere det over til salgsavdelingen.

Det første steget i prosessen vil derfor være å definere hva en ’god lead’ er.

 

Hva er egentlig 'gode leads'?

Svaret på dette spørsmålet vil ofte være det samme som på spørsmålet om hvem den typiske kunden din er:

  • Hvilke egenskaper bør de ha?
  • Hvem er de og hvor befinner de seg?
  • Hva vil de oppnå?
  • Hva hindrer de fra å oppnå det de ønsker?

Deretter vil det være enklere å tilpasse innholdet ytterligere og kunne identifisere de leadsene du fokuserer videre på. Selv om det totale antallet leads etter all sannsynlighet synker gjennom slik segmentering, øker kvaliteten på de som fortsetter å sette pris på innholdet ditt.

Slik slipper salgsavdelingen å bruke tid og penger på å henvende seg til irrelevante personer og kan i stedet for kontakte de som du allerede vet er interessert i det du tilbyr og som er klare for en dialog.

 

Gratis e-bok - 30 beste tips for leadsgenerering

Anas Chair Yemlahi

Skrevet av: Anas Chair Yemlahi

Ansvarlig for Markedsføring i Scandinavian Technology Institute (STI), tidligere Euro Business School. Arbeidet omfatter digital markedsføring, skape leads til salgsavdelingen, digitalisering av markedsprosessene, utvikling av nye forretningsområder og utvikle menneskelige ressurser.