SKRIV INN OG TRYKK ENTER FOR Å SØKE

Anas Chair Yemlahi 03/09/2018

Slik kan du øke salget gjennom å optimalisere bedriftens Inbound Marketing

shutterstock_582545173

Inbound-markedsføring har vist seg å være en billig og effektiv måte for bedriften å skape vekst i den digitale verden. Vi deler noen tips og tanker om hva du bør fokusere på for å få mest ut av metodikken.

Stadig flere ser potensialet i Inbound-metodikken

Inbound Marketing har vist seg å fungere godt. Så godt at flere og flere bedrifter i stor grad går bort fra tradisjonell markedsføring og heller ser mot Inbound-metodikken. Driver du noe av virksomheten på digitale plattformer er dette absolutt noe du bør ta en nærmere titt på.

Mer om hva Inbound Marketing er og hvordan det fungerer kan du lese om i et av våre tidligere blogginnlegg.

Om du er usikker på hva Inbound Marketing faktisk dreier seg om, kan vi kort oppsummert si at det handler om å tiltrekke seg kunder ved å tilby innhold som kundene opplever relevant og lite masete. Dette i stedet for tradisjonell ’outbound’ markedsføring der innholdet ditt blir dyttet ut mot personer som ikke nødvendigvis er interesserte.

 

New call-to-action

 

Markedsføringen og salgsinnsatsen må være samkjørt

En misforståelse vi ofte møter på når vi er i dialog med bedrifter er at slik markedsføring har lite eller ingenting å gjøre med salgsavdelingen å gjøre. En slik – bevisst eller ubevisst – tankegang setter en stor begrensning for hva bedriften potensielt kan oppnå av resultater.

Det er jo faktisk slik at begge til syvende og sist jobber mot samme mål: å øke bedriftens omsetning. Når salgsprosessen i tillegg forandrer seg på grunn av blant annet nye digitale trender og markeder, hevder flere at markedsføring og salg vokser nærmere og nærmere hverandre.

Vi vet også at det å skape en positiv opplevelse for kunden bør stå i fokus. Dersom kunden da opplever å bli behandlet vidt forskjellig i det han kommer i kontakt med salgsavdelingen kan det i verste fall gjøre at bedriften mister troverdighet i personens øyne. Det vil altså være vesentlig å samkjøre markedsførings- og salgstiltakene.

Dersom disse enhetene arbeider sterkt sammen kan salgsavdelingen få verdifull informasjon om hvem personen er, hvilken stilling de har, hvilket innhold de har brukt mest tid på og mye mer. Slik kan de få innsikt i hva den potensielle kunden trenger og selgerne kan handle deretter.

Og her kommer Inbound Marketing inn i bildet.

 

Hvordan skaffe kvalifiserte leads av høy kvalitet?

Inbound Marketing fungerer nemlig svært godt for å kunne få slik verdifull informasjon som blant annet kan brukes av selgerne.

Gjennom Inbound Marketing kan du skaffe leads av ’høy kvalitet’. Men hva er egentlig en god lead? Selv om noen registrerer seg på siden din behøver det ikke bety at de faktisk er interessert i å bli en kunde av bedriften. Det hjelper altså sannsynligvis ikke nevneverdig å bare samle sammen en rekke navn og levere det over til salgsavdelingen.

Det første steget i prosessen vil derfor være å definere hva en ’god lead’ er. Svaret på dette spørsmålet vil ofte være det samme som på spørsmålet om hvem den typiske kunden din er:

  • Hvilke egenskaper bør de ha?
  • Hvem er de og hvor befinner de seg?
  • Hva vil de oppnå?
  • Hva hindrer de fra å oppnå det de ønsker?

Deretter vil det være enklere å tilpasse innholdet ytterligere og kunne identifisere de leadsene du fokuserer videre på. Selv om det totale antallet leads etter all sannsynlighet synker gjennom slik segmentering, øker kvaliteten på de som fortsetter å sette pris på innholdet ditt.

Slik slipper salgsavdelingen å bruke tid og penger på å henvende seg til irrelevante personer og kan i stedet for kontakte de som du allerede vet er interessert i det du tilbyr og som er klare for en dialog.

Gratis e-bok - 30 beste tips for leadsgenerering

Anas Chair Yemlahi

Skrevet av: Anas Chair Yemlahi

Ansvarlig for Markedsføring i Scandinavian Technology Institute (STI), tidligere Euro Business School. Arbeidet omfatter digital markedsføring, skape leads til salgsavdelingen, digitalisering av markedsprosessene, utvikling av nye forretningsområder og utvikle menneskelige ressurser.