SKRIV INN OG TRYKK ENTER FOR Å SØKE

Dårlig lederstil gjør at 100 000 selgere ikke får utviklet seg

20140813-_MG_0253-1

Selgere har generelt stor tillit til sine ledere. Likevel mener så mange som 100 000 selgere at lederstilen ikke er tilpasset den enkelte. Dette er grunn til bekymring, mener ekspert.

– Det er hyggelig lesestoff at undersøkelsen viser at selgerne har stor tillit til sine ledere, men enkelte signaler bør vekke bekymring, ifølge Ole Konrad Fjeldstad Iversen fra SalesPal.no.

Lederne må ta større ansvar for sine selgere. 3 av 10 opplever at sjefen ikke tilpasser lederstilen til den enkelte selger. Det kan bety at rundt 100 000 norske selgere ikke får utnyttet sitt utviklingspotensial. Rådet fra SalesPal.no er å friske opp den salgsfaglige lederkompetansen, dette vil frigjøre tid til å utøve bedre ledelse.

Tøffere tider i salgsbransjen

Undersøkelsen utført av Respons Analyse viser at nær halvparten av de spurte mener det er vanskeligere å drive salg nå enn for få år siden, noe som understreker viktigheten av personlig utvikling. Iversen sier det er viktig å kjenne sine selgeres drivkrefter for å kunne motivere og skape et godt arbeidsmiljø. Umotiverte ansatte vil føre til svakere resultater over tid. Det får større konsekvenser for bedriften.

– Disse svarene bør være en vekker for de som styrer salgsteam. At selgere har en oppfatning av at de ikke utvikler seg, eller mener at de ledes på en uhensiktsmessig måte, kan føre til at bedriften vil ha problemer med å beholde sine beste selgere. Samtidig vil de ikke klare å utvikle selgerne som trenger hjelp, sier Iversen i SalesPal.no.

 

Selgerne vil ha mer kompetanse

I undersøkelsen kommer det også frem at 66 prosent av selgerne mener at et formelt kurs i salgsutvikling ville gjort dem til bedre selgere.

– Lederne som vil beholde konkurransefortrinn er de som utvikler sin innsikt i sine medarbeidere, og inntar en strategisk rolle i sin virksomhet. Det innebærer blant annet å øke sin egen kompetanse, slik at de kan holde sine selgere både oppdatert og inspirert, sier Iversen.

 

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er utført av Respons Analyse for STI Norway, tidligere Euro Business School blant et utvalg selgere i større bedrifter fra hele Norge. Utvalget består av 153 respondenter, hvorav 84 prosent har mer enn fem års erfaring som selger.

Scandinavian Technology Institute

Skrevet av: Scandinavian Technology Institute

Scandinavian Technology Institute (STI), tidligere Euro Business School, ble etablert i 1988 med en klar misjon; å hjelpe virksomheter å realisere sitt fulle potensiale – ved hjelp av eksisterende ressurser. Vi utvikler fremtidens bedrifter gjennom innsikt, kunnskap og mestring.