SKRIV INN OG TRYKK ENTER FOR Å SØKE

La kunden selge til seg selv

MG_6044-1

Den sikreste måten å mislykkes på som selger, er å fokusere på hva du gjerne vil selge. Dessverre skjer dette altfor ofte, uten av vi selv er bevisst på det. Løsningen er å la kunden selge til seg selv ved å fokusere på hva som vil ha verdi i framtiden.

Gode selgere elsker sine produkter og tjenester. Dette er en meget god egenskap, men kan like fullt komme i veien for å få kunden til å kjøpe. Ofte er vi så overbevist om at kunden skal ha, og glemmer at kunden også må være det. Siden svært få liker å bli solgt til, men gjerne vil kjøpe, bør du la kunden selge til seg selv.
 
Slik stiller du gode verdispørsmål:
  • Ta utgangspunkt i de områdene ved ditt produkt eller tjeneste hvor kunden kan øke sine inntekter eller spare kostnader
  • Bruk formuleringer som; hvor mye, hvilken fordel, hvilken verdi, hvor stor gevinst, hva er positivt med
  • Hold kjeft! Ikke la deg friste til å komme med løsninger for tidlig. Kunden trenger tid til å selv se verdiene.
  • Lytt etter hva kunden anser som viktigst. Ofte kan kroppsspråket også forsterke dette

Å stille gode spørsmål handler også å kunne styre kundens fokus. Det er stor forskjell på disse to spørsmålene; Hva synes dere om presentasjonen? Hvordan kan det jeg nå presenterte støtte din bedrift? Det første vil ofte åpne opp for innvendinger. Det andre derimot, gir overraskende ofte fokus på løsning og samarbeid 

Lær mer om strategisk salg her

Scandinavian Technology Institute

Skrevet av: Scandinavian Technology Institute

Scandinavian Technology Institute (STI), tidligere Euro Business School, ble etablert i 1988 med en klar misjon; å hjelpe virksomheter å realisere sitt fulle potensiale – ved hjelp av eksisterende ressurser. Vi utvikler fremtidens bedrifter gjennom innsikt, kunnskap og mestring.