SKRIV INN OG TRYKK ENTER FOR Å SØKE

Anas Chair Yemlahi 04/06/2018

Inbound Marketing er din nr. 1 strategi i digital markedsføring

inboundmarketing picture

Slik tilbyr du kundene dine relevant innhold som oppleves som nyttig i kjøpsprosessen. Med Inbound Marketing får du treffsikre leads og når ut til flere potensielle kunder.

‘Inbound Marketing’ er ikke et tomt buzzword, eller en nylig «hype». Metodikken vokser i rekordfart på verdensbasis. Og det er det en grunn til.

 

Bilde av Inbound Marketing strategi modell

 

Først jobber du mot å tiltrekke besøkende ved å skrive overbevisende innhold som kommer opp i søkemotorenes resultat-side (Search Engine Results Page; SERP).

Deretter endrer du denne kunden til en lead. En potensiell kunde. Deretter forsegler du avtalen og får en kunde.

Endelig, har du gledet denne kunden med ditt innhold.

Det er et bevist system som virker for de beste bedriftene i verden. Strategien har også gitt dusinvis av Start-Ups som oppnår fantastisk suksess.

I denne blogg-posten vil du lære om hvorfor Inbound Marketing fungerer, 3 enkle setninger om dens gode fordeler og til sist 4 punkter som utdyper Inbound prosessen og dens fordeler.

 

Inbound Marketing øker i popularitet

Dine kunder har flyttet seg over til digitale kanaler og naturligvis må du også følge etter. Det holder ikke å holde fast ved de gode gamle og tradisjonelle markedsføringsstrategiene som Outbound Marketing.

Det kan godt være at noen av de fremdeles kan fungere, men i dag er det avgjørende at bedriften mestrer ting som for eksempel søkemotormarkedsføring, bloggmarkedsføring, innholdsproduksjon (Content Marketing) og e-postmarkedsføring. Fellesnevneren er at de kan plasseres under et digitalt konsept: Inbound Marketing.

Og denne markedsføringsstrategien gir deg flere muligheter til å finne potensielle kunder gjennom leads. Disse igjen kan bli dine kunder, og enda bedre kanskje dine fremtidige ambassadører for din bedrift.

Les gjerne hvordan du kan konvertere dine leads til kunder.  

 

3 fordeler med Inbound Marketing 

Det er mange grunner til at flere og flere bedrifter kaster seg på Inbound Marketing bølgen. De tre viktigste grunnene er relativt innlysende:

  1. Du får mer igjen per investerte markedsføringskrone.
  2. Effekten av digital markedsføring måles enklere, enn ved tradisjonell markedsføring.
  3. Kundene opplever innholdet som relevant og ikke påtrengende. 

New call-to-action

 

Inbound vs tradisjonell markedsføring

Konseptet har vokst fram som en motsetning til tradisjonell Outbound markedsføring, der produkter og tjenester blir dyttet ut mot personer som ikke er interesserte. I Inbound Marketing er tanken at det i stedet er kundene som skal finne bedriften din. Du sørger for å gi dem relevant innhold slik at kundene dine kan bygge langsiktige relasjoner med din virksomhet.

Dette betyr at de personene bedriften retter seg mot allerede har et behov eller problem som bedriften din kan løse. Dette gir helt andre typer leads sammenliknet med tradisjonell markedsføring, der en selger kontakter en ’kald’ kunde.

Les om hvordan Personas er avgjørende for din digitale markedsføringsstrategi.  

 

Slik ser Inbound-prosessen ut

Før man i det hele tatt kan begynne med Inbound Marketing vil det være avgjørende at du kjenner til hvem som er den typiske kunden din. Du må forstå hvilke problemer de ønsker å løse og hvordan kundereisen deres kan se ut.

Den informasjonen vil være nødvendig videre i prosessen.

 

Inbound Marketing kan deles inn i fire faser:

  1. Tiltrekke relevante personer til egne kanaler
    De fleste kunder vil for eksempel starte prosessen ved å søke på nettet. Virksomheten må da være på plass til rett tid og med riktig innhold for å tiltrekke seg de personene som med høyst sannsynlighet vil kunne bli konvertert til leads.

  2. Konvertere besøkende til leads
    Ved for eksempel å tilby besøkende på siden relevante blogginnlegg, e-bøker eller webinarer kan du konvertere de besøkende til leads. Innholdet du leverer må tilpasses etter hvem du er i dialog med.

  3. Endre leads til kunder
    Har du kommet så langt vil leadsene være ’varmet opp’. Dette vises ved en score vedsiden av personens navn, en høy score gir tydeligere indikasjoner på at personen er interessert i din bedrift. Dette gjør jobben mye enklere for selgerne. Nå kan de kontakte personer som faktisk er interessert i det dere tilbyr.

  4. Få kundene til å bli dine ambassadører
    Ved å kontinuerlig følge opp eksisterende kunder vil du kunne bygge en relasjon til dem. Dette kan du gjøre gjennom å fortsette å tilby relevant innhold. Klarer du dette er det sannsynlig at de vil forbli lojale og kanskje også anbefale dere til andre.

Les mer om inbound marketing

 

Kilder:

  • Opreana, A. & Vinerean S. (2015). A New Development in Online Marketing: Introducing Digital Inbound Marketing. Expert Journal of Marketing. 2015;3(1):29-34
  • Patrutiu-Baltes, L. (2016). Inbound Marketing - the most important digital marketing strategy. Bulletin Of The Transilvania University Of Brasov. Series V: Economic Sciences, 9(2), 61-68.
Anas Chair Yemlahi

Skrevet av: Anas Chair Yemlahi

Ansvarlig for Markedsføring i Scandinavian Technology Institute (STI), tidligere Euro Business School. Arbeidet omfatter digital markedsføring, skape leads til salgsavdelingen, digitalisering av markedsprosessene, utvikling av nye forretningsområder og utvikle menneskelige ressurser.