SKRIV INN OG TRYKK ENTER FOR Å SØKE

Anas Chair Yemlahi 04/06/2018

Inbound Marketing er den viktigste digitale markedsføringsstrategien

shutterstock_680332864

I stedet for å bruke penger på tradisjonell markedsføring, bør du tilby relevant innhold som oppleves som nyttig i kjøpsprosessen. Her gir vi deg en innføring i hvordan du kan gjøre dette ved bruk av Inbound Marketing.

Inbound Marketing – du tenker kanskje at dette bare er nok et tomt ’buzzword’? I så fall tar du feil: metodikken vokser nemlig raskt på verdensbasis.

 

Øker i popularitet

Som vi vet flytter kundene seg over til digitale kanaler og da må bedriftene naturligvis følge etter. Det holder med andre ord ikke å holde fast ved markedsføringsstrategiene som kanskje fungerte for noen år siden. I dag er det avgjørende at bedriften mestrer ting som for eksempel søkemotormarkedsføring, bloggmarkedsføring, innholdsproduksjon , e-postmarkedsføring og mer. Felles for disse er at de kan plasseres under et felles heldigitalt konsept: Inbound Marketing.

Les også: Slik konverterer du leadsene dine til kunder

 

3 fordeler med Inbound Marketing 

Det er mange grunner til at flere og flere virksomheter verden over benytter seg av metodikken. Disse er blant annet:

  1. Du får mer igjen per investerte markedsføringskrone.
  2. Effekten av digital markedsføring kan måles på en enklere måte enn ved tradisjonell markedsføring.
  3. Kundene opplever faktisk innholdet som relevant og ikke påtrengende.

Last ned gratis e-bok "Leads fra nettstedet" 

 

Inbound vs tradisjonell markedsføring

Konseptet har vokst fram som en motsetning til tradisjonell ’outbound’-markedsføring der produkter og tjenester blir dyttet ut mot personer som ikke  er interesserte. I Inbound Marketinger tanken at det i stedet er kundene som skal finne bedriften din gjennom relevant innhold og på sikt bygge langsiktige relasjoner med virksomheten. 

Dette betyr at de personene bedriften retter seg mot allerede har et behov eller problem som bedriften din kan løse. Dette gir helt andre typer leads sammenliknet med tradisjonell markedsføring der en selger kontakter en ’kald’ kunde.

Les også: Personas er avgjørende for din digitale markedsføringsstrategi 

 

Slik ser Inbound-prosessen ut

Før man i det hele tatt kan begynne med Inbound Marketing  vil det være avgjørende at du kjenner til hvem som er den typiske kunden din. Du må forstå hvilke problemer de ønsker å løse og hvordan kundereisen deres kan se ut. Denne informasjonen vil være nødvendig videre i prosessen.

 

Inbound Marketing kan deles inn i fire faser:

  1. Tiltrekk relevante personer til egne kanaler- de fleste kunder vil for eksempel starteprosessen ved å søke på nettet. Virksomheten må da være på plass til rett tid og med riktig innhold for å tiltrekke seg de personene som med høyst sannsynlighet vil kunne bli konvertert til leads.
  2. Konverter disse besøkende til leads– ved for eksempel å tilby besøkende på siden relevante blogginnlegg, e-bøker eller webinarer kan du konvertere de besøkende til leads.Innholdet du leverer må tilpasses etter hvem du er i dialog med.
  3. Gjør leadsene om til kunder– har du kommet så langt vil leadsene være ’varmet opp’. Dette gjør jobben mye enklere for selgerne. Nå kan de kontakte personer som faktisk er interessert i det dere tilbyr.
  4. Gjør kundene om til ambassadører for bedriftenved å kontinuerlig følge opp  eksisterende kunder vil du kunne bygge en relasjon til dem. Dette kan du gjøre gjennom å fortsette å tilby relevant innhold. Klarer du dette er det sannsynlig at de vil forbli lojale og kanskje også anbefale dere til andre.

 Gratis første møte. Ta kontakt og vi hjelper deg med strategivalg, bransjeutfordringer og salgsledelse

 

Kilder:

  • Opreana, A. & Vinerean S. (2015). A New Development in Online Marketing: Introducing Digital Inbound Marketing. Expert Journal of Marketing. 2015;3(1):29-34
  • Patrutiu-Baltes, L. (2016). Inbound Marketing - the most important digital marketing strategy. Bulletin Of The Transilvania University Of Brasov. Series V: Economic Sciences, 9(2), 61-68.
Anas Chair Yemlahi

Skrevet av: Anas Chair Yemlahi

Ansvarlig for Markedsføring i Scandinavian Technology Institute (STI), tidligere Euro Business School. Arbeidet omfatter digital markedsføring, skape leads til salgsavdelingen, digitalisering av markedsprosessene, utvikling av nye forretningsområder og utvikle menneskelige ressurser.