Digital markedsføring

Hvorfor er inbound populært?

Skrevet av Constanze Stabu 22/05/2021

Google prosesserer over 3,5 milliarder søk per dag. Vi som forbrukere gjør Google-søk mer enn 3 ganger per dag.
Hele 46% av disse er produktsøk.

Hvorfor er inbound marketing populært?


Så hvorfor er 
inbound markting populært?

Inbound marketing er en markedsføringsmetode som brukes for å tiltrekke potensielle kunder til bedriftens nettsted, produkter og tjenester. Dette gjøres gjennom content marketing (artikler, guider, whitepapers etc.), Social Media MarketingSearch Engine Optimization og branding, for å nevne noen.

I vår tid er digital markedsføring viktig for alle bedrifter som selger et “produkt”. Enten produktet er en skybasert tjeneste, matvarer eller utepotter. Dette er fordi omtrent alle mennesker bruker tiden sin på internett via mobil og datamaskiner. Hele 63% av Google sin organiske trafikk kommer fra mobil. 

 
Inbound Marketing spiller en viktig rolle for alle bedrifter med en hjemmeside. 

 

Inbound marketing har blitt populært fordi Inbound marketing handler om å tiltrekke seg kunder gjennom å skape en opplevelse av tillit og kompetanse ved bruk av innhold som hjelper folk å løse spørsmål de stiller på nett (relevant til dine produkter). 

 

Inbound stiller seg annerledes fordi du som markedsfører jobber ikke for å nå kunden, men for at kunden skal nå deg. Tilnærming utgjør et hav av forskjell.  

Etter inbound metoden først slo rot i 2005, har Inbound marketing hatt en enorm vekst noe som har gjort den tradisjonelle outbound metoden mindre lønnsom. En inbound tilnærming har blitt ansett for å være 10 ganger mer effektiv når det gjelder å generere nye, potensielle kunder (lenke kommer). 
 

For å forklare hvordan inbound fungerer, tror jeg det er viktig å diskutere hva som var grunnen til at inbound ble født i første omgang 

 

Don't interrupt what your buyers want to consume. BE what they want to consume." - Mike Volpe, Hunspot CMO

 

Inbound marketing oppsto på begynnelsen av 2000-tallet da internett begynte å gjøre seg til kjenne. Fra søkemotorer til blogger og nettstederhar internett siden den gang gitt forbrukere muligheten til å innhente opplysninger og informasjon om produktene selv og samle seg rundt merkevarer de selv ønsker.  

 
New call-to-action 

For at Inbound marketing skal fungere, må bedrifter ha en sterk online tilstedeværelse  

 

Sosiale medier, SEO og andre innholdsmarkedsføringsstrategier spiller en stor rolle for å tiltrekke seg kunder, så det er viktig at de er informative, interessante og hjelpsomme. For å finne ut hvilke av aktivitetene dine som fungerer, er det best å fange alle besøksdata fra kundehenvendelser fra forskjellige kanaler som f.eks. telefon, SMS, live chat, e-post og nettstedet ditt.  

 
Siden 2006 har inbound marketing vært den mest effektive markedsføringsmetoden for å øke lønnsomhet på nett for bedrifter, dette gjennom å generere potensielle kunder og reduserer dermed tiden på konverteringene. 
 

En sentral grunn til at inbound marketing er så lønnsom, er fordi metoden bygger på tillit og en “se hva du kan oppnå med produktet vårt”, fremfor “se hva produktet vårt kan gjøre” tilnærming. 

Med Inbound marketing kan du ta en hvilken som helst digital strategi til neste nivå og øke trafikk til nettstedet og konverteringer. 
 
Verdien av inbound 

Dette i kontrast med en outbound tilnærmingen som fokuserer på å kjøpe annonser, e-postlister og håpe på at det finnes noen potensielle kunder i suppen av kontakter. Det er med andre ord ingen garanti for at noen vil ha produktet ditt, for du spiser på en måte suppe uten skje - det koster ofte mer enn det smaker. 

 
Les også: 10 viktige markedstrender for B2B bedrifter i 2021 
 

Langsiktige, men svært lønnsomme resultater med inbound 

Inbound makreting er en mer effektiv tilnærming for bedrifter flest og gir resultater på en forholdsvis kort tid. For de som er av den utålmodige typen, kan det mulig oppleves noe ventetid på bygge god synlighet, men i det lange løpet er du sikret mennesker som faktisk er INTERESSERT i ditt produkt eller din tjeneste.  

Ettersom vekten ligger på å skape innhold med nytte, som engasjerer og viser kompetanse gjennom å svare behjelpelig på produktspesifikke problemer, tiltrekker man flere mennesker til bedriften ved å levere relevant innhold når kunden trenger det mest. 

 

Tenk så mange kundespørsmål enhver bedrift får på mail, chat og telefon om produkter eller tjenester (som trolig folk også søker etter på Google) som kunne ha vært gode ressurser som artikler på nettstedet ditt ... 

The Matt Kobot


Les også: hvorfor er innhold viktig for leadsgenerering
 

Så hva er fordelene med Inbound marketing? 

  1. Du når riktig publikum på rett sted til rett tid, noe som generere trafikk
  2. Du øker tilliten til din bedrift og merkevare
  3. Du øker trafikken og synligheten til bedriften din(= flere kunder)
     

Inbound marketing sparer selskap for penger fordi metoden er uavhengige av komponentene som vi finner i klassiske markedsføringsteknikkercold calling, kalde e-poster, direct mail eller TV- og radioannonser, for å gjøre potensielle kunder oppmerksomme på produktet bedriften din leverer. 
 

Her ligger strategien i engasjerende plattformer som Facebook, TwitterYouTube, blogg osv. Kanalene lar folk interagere og engasjere seg, dele og konversere. De opplever produktet ditt! 


💡Fremdeles litt usikker på hva inbound er, se denne videoen:

 

Siden Inbound Marketing er rimeligere å drive (misforstå meg rett, det kan også koste penger), gjør det også at mindre bedrifter er i stand til å konkurrere om potensielle kunder på nett på like vilkår som større selskaper og konkurrenter. 
 

Kostnadene er mindre med inbound  sett opp mot outbound marketing, ettersom inbound marketing handler om å skape engasjerende innhold for kunden din - en blogg koster ingenting å starte, det gjør heller ikke en Twitter, Facebook, LinkedIn eller Instagram-konto.  

Bare så vi er enige, begge formene for tilnærming, outbound eller inbound, kan tiltrekke tusenvis av mulige kunder til nettstedet ditt, men med inbound tiltrekker du de menneskene som faktisk er interessert i produktet ditt. Du får kontakt med kunden  kundes eget initiativ, og det er det som gjør inbound så populært. 

“It no longer makes financial sense to send an advertising message to the manyhoping to persuade the few 
- McDonalds tidligere CMO M. Lawrence Light 

New call-to-action

Bør bedriften satse på Inbound? – 5 gode grunner sett i ROI Inbound marketing Digital markedsføring

Bør bedriften satse på Inbound? – 5 gode grunner sett i ROI

10 viktige markedstrender for B2B bedrifter i 2021 Digital markedsføring

10 viktige markedstrender for B2B bedrifter i 2021

Leads-generering: Slik blir du en ekspert Digital markedsføring

Leads-generering: Slik blir du en ekspert

Constanze Stabu
Constanze Stabu 27/04/2021