SKRIV INN OG TRYKK ENTER FOR Å SØKE

Hvordan kan du lage effektfulle filmer?

shutterstock_1177648840

Lag effektfulle videoer som engasjerer og blir delt på sosiale medier. Gjennomfør videoproduksjonen ved å lage videoen selv i eget hus, eller kontakt et profesjonelt markedsføringsbyrå eller produksjonsselskap. Profesjonelle vet hvordan de skal lage videoen din og resultatet er ofte bedre enn om du lager filmen selv.  

 

Dersom du bestemmer deg for å lage videoen selv, er det viktig at du lager deg en god oversikt, og er forberedt på at det kan bli en større jobb enn planlagt. Du trenger kunnskap om historiefortelling, dramaturgi og hvordan fortelle et budskap med filmspråk. Du trenger riktig utstyr, med kamera, lys og lyd. Og et godt redigeringsverktøy for å lage filmen ferdig og eksportere den i riktig format til sosiale medier og nettsidene.

Det er også viktig å tenke på hvilke regler som gjelder bildeformatene på facebook og Instagram versus nettsider og LinkedIn.

 

Interessert i å markedsføre videoen din? Les hvordan du kan lykkes med videomarkedsføring som gir deg flere leads.

 

Hvilken persona skal dere snakke til og hvilket problem skal belyses

I videoproduksjon er det viktig med gode forberedelser, så start med manuset og hvem dere skal nå ut til. Kartlegg problemet og hvordan det skal løses. Bestem hvilken persona som passer til målgruppen og hvilken sjanger som skal brukes.

Leste du tidligere om de ulike videokategoriene i kjøperens kundereise, kjøpstrakten? (link) Det er fint om du tenker på hvilken kategori du ønsker å lage innhold til når du utarbeider manuset ditt. Hva vil du at publikum skal føle, tenke og gjøre etter å ha sett filmen? Og hvordan skal du fortelle det på en interessant måte med film?

Et manus inneholder alt du ser og hører på filmen, alt fra handlinger, replikker, scenebeskrivelser, dialoger og beskrivelser av menneskene i bildet, og fortelles slik det sees i den ferdige filmen.

 

Se hvordan teksten blir levende på film: såkalt script to screen. 

 

Manuset må bygges opp etter en god dramaturgi, med begynnelse, midt og slutt, med et anslag i starten som trekker publikum inn. Det skal være tydelig, og samtidig engasjerende og fungere som en oppdagelse for publikum.

350 ord tar ca. 2 minutter. Hvor lang videoen skal være, er viktig å tenke på når manuset skrives. Hvis det er mye handling tar dette lengre tid.

Les manuset høyt og ta tiden. Ofte kan det høres annerledes ut enn det er ment skrevet og at det tar lengre tid enn antatt. Les det også høyt til andre for å få tilbakemelding.

Det er lettere å gjøre endringer i manus enn etter at du har filmet det.

 

Filmens utsnitt og det gylne snitt

Når du har et godt manus er det viktig å tenke på hvordan den skal filmes. Hvilke bilder trenger dere for å fortelle historien, og hvilken visuell stil skal filmen ha? Tenk gjennom om dere trenger et storyboard utarbeidet før dere setter i gang med filmingen. Et storyboard er en tegneserie av filmen, med alle klippene og vinklene.  

Det gjør det lettere å se om filmen vil fungere, og om det er noe som mangler for å forstå historien. Vi mennesker ser og tolker ulikt og kan ha forskjellige persepsjoner, konnotasjoner, og assosiasjoner til de forskjellige utsnittene. De kan deles inn i 6 forskjellige utsnitt, inspirasjon hentet fra ndla:

  • Ultratotal (UTOT): Hele fokuspunktet og omgivelsene rundt vises. Er personen i fokus, skal bildet vise hele personen og hvilke omgivelser personen befinner seg i.

  • Total (TOT): Dette utsnittet inneholder hele fokuspunktet eller personen fra topp til tå. Utsnittet framhever personen(e) og er mindre fokusert på omgivelsene.

  • Halvtotal (HTOT): Bildeutsnittet halvtotal viser halve fokuspunktet. En person vil vises omtrent fra livet og opp, eventuelt til og med hendene.

  • Halvnær (HNÆ): Personen vises med hodet og skuldre, omtrent ned til armhulene eller øverste del av brystet.

  • Nær (NÆ): Hodet og eventuelt halsen fyller bildet. Skuldrene er vanligvis utelatt. Bildeutsnittet nær er vanlig å bruke i portretter.

  • Ultranær (UNÆ): Et ultranært utsnitt går enda tettere på motivet enn utsnittet nær. Det fokuserer ofte på en detalj i motivet, f.eks. øyne eller munn.

Filmen over viser flere ulike bildeutsnitt, les mer om hvordan utsnittene brukes på film i Pond 5 bloggen, der kan du også se videoer av flere ulike utsnitt. 

 

I film er det flere typer shots, bilder, fordi kamera kan bevege seg. Om du er interessert i å lese mer, ta en titt innom siden til Carters in film, eller B&Hs explora. Der får du innsikt i ulike typer bilder og utsnitt i film produksjon. 

 

full-shot

Her ser du et eksempel på "medium long shot" fra explora. Bildeutsnittet er totalt og viser fokuspunktet fra topp til tå, utsnittet fremhever hesten og er mindre fokusert på omgivelsene. 

 

cowboy-shot

Halvtotalt bildeutsnitt viser en del av objektet mer detaljert. En person vises omtrent fra midjen og opp. Dette er mye brukt i filmer fordi det fokuserer på en karakter (eller karakterer) i en scene mens den fremdeles viser litt miljø.

 

Når filmer produseres er det viktig å bruke presise begreper som angir hvordan scenene skal filmes. Ultratotal er flott å bruke for å etablere hvor vi er, på en konferanse eller hjemme hos noen, mens et nærbilde av en person brukes ofte når vi vil bli bedre kjent med dem og vise at det de har å si er viktig.

Et ultra nærbilde brukes for å peke på et objekt eller en handling som er viktig. Når nyhetsreporteren skal rapportere fra en ulykke som har skjedd midt i hovedstaden, med ambulanser, politi og brannbiler ulende rundt, gir ultratotalt fokus en oversikt over omfanget for publikum.

 

Husker du «det gylne snitt»? Når vi snakker om bildeutsnitt og komposisjon er det også lurt å tenke på det som gir fokus. Hva som tiltrekker oss mennesker til et bilde, eller en film.

Hva er behagelig for seeren, hvor bør fokuset være? Vi mennesker foretrekker bilder som er i harmoni, det gylne snitt er en måte å balansere bildet på, slik at seeren din beveger blikket jevnt over bildet. Rule of third, tredels-regelen, er en annen komposisjonsregel.

Her kan kameraet vårt hjelpe oss. Du kan dele bildet inn i ni like deler og slik kan du plassere objektet eller motivet på et av kryssingspunktene, enten øverst til venstre eller høyre, eller nederst i venstre eller høyre hjørne.

Det er mye mer behagelig for blikket enn om motivet var i midten av bildet. Hvilken komposisjon du bør bruke avhenger av hva du fotograferer, som en tommelfingerregel brukes Rule of Thirds best i enklere settinger.

 

Denne filmen beskriver og viser godt forskjellene mellom de to ulike komposisjonene.

 

Kamerainnstillinger, lyssetting, fargebruk, set design, lyd og regi

Det er mange ting å tenke på før du skal produsere en video og en del utstyrskostnader må medregnes. Jo proffere uttrykk du ønsker, jo mer utstyr trenger du og tid for å kunne operere det. Derfor kan du både spare tid og penger ved å sette produksjonen til et eksternt byrå som har gjort dette mange ganger og har egne fagfolk til hvert område.  

 

Kamera, lyssetting, fargebruk, set design, lyd og regi er avhengig av hverandre og gjør at helheten til filmen føles profesjonell og sømløs. Når det gjelder kamera så har mobiltelefonene våre ganske solid videokapabilitet og de vil kunne fungere til små korte videoer, for eksempel interne informasjonsvideoer, til Hubs eller Snacks, som har et veldig enkelt budskap. Samtidig, hvis du går til innkjøp av et proffere kamera og setter deg inn i det, vil videoens uttrykk alltid bli mye bedre.

 

Et godt kamera er ingenting uten lys, kameraet ser jo ingenting uten! Det handler om en balanse mellom lys og mørke for å skape godt spill i bildene dine. Det er derfor essensielt å ha gode lyskilder som gjør personen eller objektet du filmer til hovedobjektet i bildet. Gode naturlige lyskilder er dagslys, enten solen som gir et sterkt hardt lys, eller overskyet som gir et jevnt lys. Gjør du opptak inne er det viktig å ikke få blandingslys, det vil si at både dagslys fra vinduer og lyset fra lampene inne skaper blått og gult lys om hverandre. Dette er fordi de har veldig forskjellig fargetemperatur, og gir derfor et amatørmessig uttrykk.

Når du filmer inne er det derfor viktig å ha fotolys med en pakke på tre lys som gjør det enklere å få til en god trepunkt-lyssetting.

 

trepunktslyssetting i video produksjon

Her ser du hva trepunktslyssetting er. Bilde fra NBC Universal.

 

Trepunktslyssetting går ut på å ha et hovedlys, et fyll lys, og et spiss lys. Disse tre utfyller hverandre godt og gjør at objektet står ut fra bakgrunnen og får hovedfokuset, se gjerne på bildet nedenfor hvordan det er illustrert.

 

Fargebruk er spennende å leke med på film, det er en måte å sette fokus på forskjellige deler av bildet. Du kan sette deg inn i både fargesymbolikk, og spesielt hvilke farger som passer sammen.

Bli inspirert av naturen eller kunst, men husk at fargestilen må passe til selskapets stilguide. Adobe har en flott guide som viser deg hvilke farger som kan passe sammen.

 

Set Design er avhengig av fargebruken, og handler om alt fra selve rommet det filmes i, til møbler, rekvisitter og kostyme. Disse elementene komplimenterer eller står i kontrast til menneskene i bildet basert på fargestil.

Fargebruken kan man også leke med i etterarbeidet for å gjøre en scene mer kald eller varm, avhengig av hvilken stemning du ønsker at scenen skal gi. Da er det også viktig å se i hvilken rekkefølge scenene er satt i, og hvordan de spiller sammen.

 

Lyd er viktig for å få nærhet til filmen, og har blitt vanskeligere siden mange brukerne ofte ikke lenger har lyden på når de spiller av videoene.

Dette er det viktig å være bevisst, samtidig bør man lage videoene med lyd, og heller gjøre den bra med ekstra innhold for de som faktisk ønsker å høre. Musikk løfter og fremhever elementer i filmen og kan være alt fra komisk til dramatisk. Dette bygger opp under hvilket budskap du ønsker å formidle.

Det er her regien kommer inn. En regissør har det kunstneriske ansvaret for en film, og bruker mye tid på å få en balanse i alle disse elementene.

God regi er også viktig for de som skal prestere foran kamera, fordi de ofte er nervøse når de skal prestere og trenger veiledning for å ikke bli selvbevisste.

 

Alle disse elementene har ofte en egen fagperson, fordi det kreves mye av hvert enkelt element.

Det krever mye tid til prøving og feiling for å få ønsket resultat når du gjør dette selv.

 

Sett sammen videoproduktet

Nå som du har filmet inn videoen er det kun redigering og publisering igjen! Materialet legges inn på datamaskinen for å redigeres og limes sammen slik at budskapet kommer best mulig frem. Mac har iMovie eller Filmora, ellers finnes DaVinci Resolve for både Mac og PC, samtidig er Adobe Premiere Pro å anbefale når dere ønsker å gjøre det profesjonelt.

Bruk animasjoner og annen grafikk for å få filmens flyt til å kamuflere klipp og skape variasjon i uttrykket, for mer spenning. Vurder om du skal bruke musikk og shutterstock bilder.

Tilslutt vil det kun gjenstå å eksportere filen for så å kunne dele den på sosiale medier og andre digitale flater. Det kan være lett å bli forvirret av de ulike filformatene, derfor kan det være lurt å følge Facebooks anbefaling til .mp4 eller .mov.  

 

Teksting er viktig å huske på når du skal publisere videoen, for som nevnt tidligere, ser opp mot 85% video uten lyd. Når du legger til teksting kan engasjementet øke med 16 prosent! For bedre SEO score, er tekst også kjempeviktig.

Google (og Youtube) premierer videoer med tekst, på samme måte som de premierer innlegg med video fremfor innlegg uten. Premien er gjerne å rangere høyere enn sine konkurrenter på Googles søkeresultatside. Da får du enda sterkere sannsynlighet til at personen vil trykke på linken som fører til din side.

 

I teksten om hvordan du kan markedsføre videoen din fikk du tips til hvor og når du kan publisere filmen. Det avhenger litt av hvilken videokategori du valgte å bruke. Det er ikke nødvendigvis slik filmen vil få god mottakelse i alle kanaler. Tenk på hvem du skal snakke til. Hvilket publikum har du produsert filmen for? 

 

Videomarkedsførings guide

 

Hanne Cotton Breivik

Skrevet av: Hanne Cotton Breivik

Hanne er filmregissør og produsent i STIs filmavdeling og har et stort hjerte for film. Hun har en bachelor i film- og TV-regi og har regissert og produsert reklamefilmer og kortfilmer før hun kom til STI i 2015. Hanne vant «Best Nordic Film» under Minimalen i 2014 for kortfilmen Fargene forsvant.