SKRIV INN OG TRYKK ENTER FOR Å SØKE

Anas Chair Yemlahi 04/12/2018

Hvordan finner du potensielle kunder som er interessert i det bedriften tilbyr?

leads-1

Å skaffe gode, relevante leads er svært viktig og avgjørende for at salgsteamet skal kunne levere optimalt. Dette kan likevel være lettere sagt enn gjort. Derfor anbefaler vi at du leser våre 4 tips til hvordan du kan generere flere og bedre leads til din bedrift.

For at en bedrift skal lykkes i den digitale verden må den være i stand til å skaffe leads – kort sagt, potensielle kunder. Gode leads gir blant annet selgerne større forutsetninger for å kunne lykkes med et salg, enn om de må kontakte leads av lav kvalitet eller ved cold-calling.

Det å generere leads kan virke overveldende og kanskje forvirrende?

La oss derfor begynne fra start:

 

Hva er egentlig en lead?

Det finnes mange ulike definisjoner på hva en lead er. Fellestrekket for definisjonene er at en lead på en eller annen måte har vist interesse for det bedriften tilbyr. Utover dette, sliter eksperter med å komme til enighet over når man kan klassifisere noen som en lead.

Markedsavdelingen og salgsavdelingen vil for eksempel ofte ha ulike oppfatninger av et lead er. Markedsføreren ser kanskje på det som at en personen har lastet ned en e-bok fra nettsiden deres og lagt igjen sin kontaktinformasjon. Selgeren vil sannsynligvis ha mer informasjon: de ønsker kanskje at leadsen skal bli «oppvarmet» gjennom flere kontaktpunkter med bedriften, på deres kundereise. Inbound Marketing fungerer utmerket for slik leadsgenerering.

Les mer om hvordan du kan optimalisere bedriftens Inbound Marketing-tiltak

Det er altså forskjell i kvaliteten på leadsene, og spørsmålet" kvalitet vs. kvantitet" melder seg umiddelbart. Skal vi gå bredt, eller satse på bestemte segmenter? En studie gjort av Ascend2 antyder at det å satse på å ha færre, men bedre leads, er å foretrekke. Det handler uansett om å finne en riktig balanse mellom kvalitet og kvantitet.

4 tips for å generere flere og bedre leads

Å generere flere leads handler om å føre de som på en eller annen måte har kommet i kontakt med bedriften, videre ned i kjøpstrakten og skape en større interesse. Vi har samlet noen tips du kan ha i bakhodet dersom din bedrift skal ta fatt på denne prosessen:

  1. Ta søkemotoroptimalisering (SEO) på alvor

Dagens kunder har i dag ekstremt gode muligheter til å gjøre research på egenhånd. Og hvordan gjør de fleste det? Gjennom søkemotorer. Det å bruke tid – og penger – på å sørge for god synlighet i søkemotorer på relevante ord vil være viktig for å i det hele tatt få flere besøkende inn på siden din.

  1. Optimaliser landingssidene

Det er på landingssiden der de besøkende eventuelt blir omgjort til leads. Her må du gi de innhold de finner verdifullt og nyttig – i bytte mot deres kontaktinformasjon og annen vesentlig informasjon. Dette kan gjøres gjennom en oppfordring til handling, ofte gjennom en såkalt «call-to-action»-knapp. For eksempel «Trykk her for å laste ned e-boken» eller lignende.

  1. Tilpass innholdet etter målgruppen

Kjenner du til hvem målgruppen din er? Hva de ønsker å oppnå? Hva som hindrer de i å oppnå dette? Vet du dette, er du på god vei til å kunne lage innhold som de ønsker å bruke tiden sin på. Dette kan være e-bøker, rapporter, webinarer og lignende. Dette innholdet bør gå mer i dybden enn det som ligger åpent og tilgjengelig.

  1. Ha et leadsscoring-program

Hvor gode er de leadsene vi har? Når bør en lead sendes over til salgsavdelingen? I et forsøk på å svare på disse problemstillingene benytter flere bedrifter seg av såkalte «leads scores». Prinsippet er enkelt: hver lead får en score basert på blant annet informasjonen de har lagt igjen, hva de har gjort på nettsiden og hva de har lastet ned derfra. Det er mange ulike måter å bestemme scoren på, men den kan være et resultat av for eksempel demografiske variabler, atferd på nettsiden, bedriften de jobber for og så videre.

For å oppsummere

Dette er som nevnt lettere sagt enn gjort, og hvordan man bør gjøre det vil naturligvis variere i stor grad fra bedrift til bedrift, og fra bransje til bransje. Det er likevel slik at de bedriftene som har en klar tanke gjennom hele prosessen og gjennomfører det hele på en god måte, vil kunne se resultater både når det kommer til antall leads, kvaliteten på disse og dermed etter hvert salgsresultatet.

 

New call-to-action

Anas Chair Yemlahi

Skrevet av: Anas Chair Yemlahi

Ansvarlig for Markedsføring i Scandinavian Technology Institute (STI), tidligere Euro Business School. Arbeidet omfatter digital markedsføring, skape leads til salgsavdelingen, digitalisering av markedsprosessene, utvikling av nye forretningsområder og utvikle menneskelige ressurser.