Digital markedsføring

Hvordan definere digitale markedsmål på Facebook

Skrevet av Kathrine Bergstå-Langabø 24/03/2021

Innhold

  1. SMART mål 
  2. Langsiktige mål 
  3. Kortsiktige mål 
  4. Tre ulike målsettingsmuligheter i Facebook Ads Manager
  5. Definisjon av målgruppe også kalt “target audience”
  6. Finn ut av hvem dine nåværende kunder er og hvilke målgrupper du har på Facebook 
  7. Finspiss din målgruppe 
 

 

Hva er målet med alle aktiviteter du foretar deg på Facebook? Både kortsiktige og langsiktige mål må inkluderes i diFacebook-strategi. 

 

1. Viktig at målet ditt er SMART

SMART-mål står for mål som er: Spesificmeasurableattainable, relevant og time-boundTenk over en målsetting du har. For eksempel: poste tre innlegg på Facebook-profilen til firmaet du jobber for. Målet med dette kan være:  
 
Mål: Få ti nye påmeldinger til nyhetsbrev i måneden. 
For å få til dette gjør du følgende:  

  • Poster innhold tre ganger i uken på din Facebook-side 
  • Promoter ett av de tre innleggene i to uker, per mnd. 

Et konkret, tidsbegrenset mål som er relevant, målbart og spesifikt. Dette er et kortsiktig mål og kan være en aktivitet du gjør for å nå ditt overordnede langsiktige mål for Facebook-kontoen til bedriften din.  
 

 
2. Langsiktige mål 

Langsiktige mål er viktige for din Facebook-strategi, fordi den gir de mindre målene mening. I tillegg gir den en overordnet retning som er fint for ansatte å ha. Det langsiktige målet er selve grunnen til at du prioriterer å bruke ressurser i denne kanalen. Du kan ønske større synlighet, mer kunder, flere leads samt tiltrekke deg gode nye ansatte. Mange søker opp bedriften på Facebook og andre sosiale medier-kanaler, for å få innsikt i firmaer. Da er det greit å ha en viss synlighet utover din egen nettside.  
 

La oss se på langsiktige mål og hvordan vi kan gjøre de mer håndterlige og SMART(e). Du ønsker som bedrift flere kunderDitt mål er derfor: Flere kunder gjennom bruk av Facebook-annonsering. Dette er et mål vi må konvertere til et SMART-mål. 
 
Eksempel: 
I løpet av ett år trenger du 36 kunder. Du vet du henter 12 av de selv, gjennom anbefalinger fra tidligere kunder. De siste 24 må du jobbe for. Et langsiktig mål kan være at du ønsker 24 nye kunder i løpet av året gjennom Facebook-annonsering. Du har aldri kjørt annonser før, så dette langsiktige målet er tatt litt fra løse luften og du er usikker på om det er mulig. Et annet langsiktig mål du ønsker, er å øke årstrafikken på nettsiden din med 40% gjennom annonseringen du gjør på Facebook.  

Har du laget innhold til nettsiden/blogg tidligere, er det mulig du har god trafikk grunnet f. eks Google-annonseringdermed har du litt tall å jobbe medHar du 200 besøkende på nettsiden din i måneden og det er 10 av de som kontakter deg i snitt per måned og du får 1 av de som kunde, kan du begynne å regne på hvor mange besøk og klikk på nettsiden du trenger for å nå tallet 24 kunder 

Per mnd. 
Yellow and Orange Rectangles Modern Swiss Business Retractable Exhibition Banner (1)
Regnestykket blir slik:
1/200 (én av 200 besøkende kjøper)= 0,005 
24/0,005= 4800   
 
Du finner så ut at du trenger 4800 besøkende for å nå 24 kunder og at dette bør være mulig, hvis du legger en innsats i de kortsiktige målene. Ditt langsiktige mål er nå spesifikt, målbart, oppnåelig, relevant og tidspesifikt 

 

24 nye kunder gjennom Facebook- annonsering i løpet av 12 mnd. = SMART-mål 

 

Les også: Du trenger personas for å lykkes i markedsføringen 
 
 
Et langsiktig mål kan endres, spesielt når man aldri har testet denne type annonse til målgruppen tidligere. En testperiode på 3 mnd. med godt innhold mot din målgruppe kan gi deg god innsikt i hva du kan forvente å oppå. Du kan fint justere det langsiktige målet underveis om du ser at det ikke er realistisk 
 
Kjører du annonser mot ditt ideelle publikum med godt innhold over tidvil du raskt se om det genererer leads.  
 
New call-to-action

 
3. Kortsiktige mål 

Vi har nå definert to langsiktig mål og skal definere noen kortsiktige som skal bidra til at vi oppnår de overordnende langsiktige målene. Vi bruker også her SMART(e) mål.  

For å kjøre leadsgenererende annonsering trengs godt innhold. Et kortsiktig mål kan være å lage fire blogginnlegg i måneden rettet mot de to målgruppene som er satt opp, samt ett nedlastbart permiuminnhold per målgruppe. Dette premiuminnholdet skal legges ved hver blogg/artikkel for å generere leads, og må derfor lages så fort som mulig. I tillegg til produksjon av blogginnlegg/artikler og nedlastbart premiuminnhold, trenger du å lage annonser på Facebook 
 Kortsiktige mål eksempel 

  • Lage to nedlastbare premiuminnholdén til målgruppe A og én til målgruppe B i løpet av året (må gjøres i starten av året)
Mål: 10 nedlastninger i mnd. per premiuminnhold
  • Fire blogginnlegg i måneden, to til målgruppe A og to til målgruppe  
  • Disse skal postes på Facebook/LinkedIn og brukes i annonsen 
  • Hvert blogginnlegg skal inneholde minst 600 ord og alltid linke til nedlastbart premiuminnhold. 
Mål: To blogginnlegg skal ha minst 200 besøk og to blogginnlegg (de til bruk i annonsen) skal ha 500 besøkende i løpet av året
  • To Facebook-annonser i måneden, én til målgruppe A og én til målgruppe B. 
  • Det to beste av de fire blogginnleggene som ble publisert skal brukes i annonser på FB. Kjører en liten A/B test på annonsene rettet mot målgruppe A og det samme mot målgruppe B. Bruk 500,- per A/B test. Når testen er over kjørere du videre to uker med innleggene som ga best resultat i testperioden.
Mål: Ønsker 200 landingssidevisninger med et budsjett på 2000 NOK per annonse 

 

New call-to-action 

4. Tre ulike målsettingsmuligheter i Facebook Ads Manager 

Det finnes tre ulike målsettinger i Facebook Ads manager. Awareness/bevissthet, considiration/betraktning og conversion/konvertering.  

 

Awareness/bevissthet  

Under kategorien bevissthet finnes to alternativer.  

  • Merkevarebevissthet 
    - Sender annonsen til folk som mest sannsynlig vil huske annonsen din hvis Facebook spurte dem innen to dager  
  • Rekkevidde 
    - Sender annonsen til flest mulig mennesker 

 

Ønsker du å fokusere på merkevarebygging, kan disse to alternativene være gode for deg. Hvis et av dine mål er at 10% av befolkningen i Hamar skal ha hørt om ditt brand, kan du blant annet bruke disse målsetningene i kampanjene dine. Husk at mål som dette gjerne krever en kundeundersøkelse i etterkant av kampanjeperioden for å se om du faktisk fikk resultater. Ta en uforpliktet prat angående kundeundersøkelse med oss, kontakt oss her. 
 

 

Consideration/ betraktning 

Under kategorien betraktning, finner du seks alternativer 

  • Trafikk 
    - Mer trafikk til nettsiden din 
     
  • Engasjement
    - Engasjement i form av kommentarer, likes på siden, arrangementrespons, postreaksjoner og delinger
  • Appnedlasting
    - Nedlastninger og bruk av din app 
     
  • Videovisning
    - Mest mulig videovisninger på din videoannonse
  • Lead-generering
    - Få inn leads med leadsskjema på Facebook 
     
  • Melding 
    - Få flere til å sende deg direktemelding på Facebook og Instagram 

 

Disse alternativene er fine om du prøver å få en relasjon med potensielle kunder. Trafikk er en meget populær annonseform. Har du et mål om å øke nettsidetrafikken med 30%, er det lurt å velge en annonse med målsetting “nettsidetrafikk”. 
 

 

Conversion/konvertering 

Tre alternativer under kategorien konverteringer.  

  • Konvertering
    - Annonsen sendes til folk som med størst sannsynlighet vil gjennomføre en handling du har satt som mål. Dette kan være å legge en vare i handlekurven, gjennomføre et kjøp på nettsiden, registrering i et kontaktskjema og mye mer. Se full oversikt over mulighetene under “conversions” i ads manager her.

  • Katalogsalg
    - Viser annonsen til folk som med størst sannsynlighet vil kjøpe fra katalogen din i Facebook (veldig fin å bruke om du har nettbutikk). 
     
  • Butikktrafikk
    - Sender annonsen til personer som med størst sannsynlighet vil besøke din fysiske butikk. Personer som da gjerne bor i nærheten av butikken din. 

 

Hvis du ønsker konkrete resultater i form av salg, er dette et godt annonsemål.  

 

Screenshot 2021-03-26 at 10.11.05

 

5. Definisjon av målgruppe også kalt “target audience 

Som markedsfører er det viktig å identifisere målgruppen bedriften skal markedsføre seg motDitt publikum har påvirkning på alle steg i din sosiale medier-strategi. Ved å gjøre et godt forarbeid og definere et konkret publikum, vil du kunne få bedre ROI på kampanjene du lager i sosiale medier. 

 
En målgruppe på Facebook er en gruppe mennesker du vil nå med innlegg som du poster eller en annonse du setter opp. Det er de menneskene som med høyest sannsynlighet er interessert i dine produkter, ditt innhold eller dine tjenesterPotensielle kunder har ofte noen fellestrekk, alder, bosted, kjønn og interesserDu kan starte med et bredt publikum for å lære mer om disse, men burde finspisse etter hvert som du får mer informasjon om målgruppen. 
 
Husk at du ikke kan nå alle med ditt innhold (med mindre du har vanvittige budsjetter). Derfor må man finspisse sitt publikum. 
 

 
6. Hvordan definere målgruppen din på Facebook 

Vi har laget en gratis mal som gjør det enklere for deg å definere ditt publikum, mens du foretar deg analysen for å finne din optimale målgruppe. Last den ned her.

gratis målgruppemal

 

Finn ut av hvem dine nåværende kunder er og hvilke målgrupper du har på Facebook 

Hvem kjøper fra deg, hvem engasjerer seg i postene dine på sosiale medier og hvem følger deg? Denne innsikten kan du hente fra Facebook Analytics. Du får tilgang til analytics fra din Facebook-side ved å:

  • Klikke inn på bedriftssiden 
  • I venstre kolonne, klikk “Insights” 
  • Blad ned til “People” 
  • Deretter velg enten “Your page”, “Your followers”..... 
     

Her vil du finne  
 
Alder: Det er ikke alltid relevant med alder. Noen ganger er det livssituasjon, en spesiell generasjon eller annet som definerer din målgruppe. 

Lokasjon: Hvor i verden holder din målgruppe til? 

Kjønn: Mann eller kvinne. 

PåloggingstidNår på døgnet og på hvilke dager er ditt publikum pålogget på Facebook. Dette finner du under “Posts. Se bildet over. 

 

Annen informasjon om din målgruppe, kan du finne ved å  

  • Testing av ulike annonser mot en gitt målgruppe 
  • Spørre ditt salgsteam om de har info om dine kunder  
  • Kjøre spørreundersøkelse på dine eksisterende kunder 

 

Interesser: Hva liker din målgruppe å gjøre? Er de interessert i ski og sykkelsporteiendom, finans...? 

Sted i livet: Er din målgruppe studenter, foreldre til små barn, foreldre til tenåringer, pensjonerte, gifte, single?  

Utfordringer: Hvilke utfordringer står din målgruppe overfor?  

B2B-bedriftsstørrelse: Hvilken type bedrift handler av deg? Er det start-ups, mellomstore firmaer eller store firmaer?  

Hvem tar kjøpsbeslutninger i bedriftene du prøver å nå? Er det markedssjef, CEO, eier? 

 

 
Last ned en ferdig-mal som du kan fylle inn i, mens du gjør analysen på hvem din målgruppe er her. 

 
Når du har funnet ut hvem din målgruppe er, kan du lage ulike personas som matcher med analysen du har laget. En persona er en fiktiv person, i målgruppen dinLes mer om persona her. 

En persona kan være Startup Chris35-45 år, glad i løping, ski og biler, bruker mest Facebook, gift og sliter med å holde styr på sine ansatte- da firmaet vokser fort. Her kan det være lurt å vinkle annonsen slik at det omhandler hans utfordringer 
 
En annonse mot Statrup Chris kan ha disse kvalitetene: 

  • Et “pain point, hvilket CRM-system er best når firmaet vokser raskt? 
  • Kanskje ha et bilde av en sykkel kjørende i nedoverbakke med tilhørende tekst: Det går fort nedover om du mister kontroll over dine ansatte  
     

En viktig del av analysen er å finne uhvilket sosialt medium ditt target audience bruker mest tid på. Her finner du en oversikt fra IPSOS over hvor det norske folk bruker mest tid. 
 

 

7. Finspissing av din målgruppe 
 
Du har nå ved hjelp av infoen over og malen definert din målgruppe. Det er nå tifor finpussing, slik at du finner ut hvdin målgruppe responderer på av markedsaktiviteter.  
 

 

Last ned en ferdig-mal som du kan fylle inn i, mens du gjør analysen på hvem din målgruppe er her.

  
A/B testing for spissing av din målgruppe 

A/B testing er testing av ulike elementer i en annonse. Liker din målgruppe å bli formidlet til med film, bilde eller karusell? Ønsker de store ord og lovnader eller subtile tilnærminger? 

 

For å få til en vellykket A/B test er det lurt å fokusere på ett element i annonsen med minimum to ulike varianter.  


 
Eksempel på test av bilde, animasjon eller video.  

Lag en kampanje, ett ad set og én ad. Deretter dubliserer du ad set-et to gangerGi navn til de ulike ut ifra hva du tester.  

Blogg / advokatbistad til nyskilte / Bilde 

Blogg / advokatbistad til nyskilte / Video 

Blogg / advokatbistad til nyskilte / Karusell 
 
Kjør testen til hver variant slik at du har minimum 100 konverteringer per ad setEt forslag er 2000 NOK per ad set med varighet i to uker.  
 
 
Du kan også ut ifra annonsen du kjører, se hvem som engasjerer seg i annonsen din. Denne oversikten finner du i annonsekontoen. 

  • Klikk på Breakdown ved siden av Report øverst til høyre inne i din Ads Manager 
  • Velg alder, kjønn, sted, plattform.. 
  • Under kampanjeoversikten midt på siden vil infoen fra “breakdownen” vise seg. 

 

Hvorfor er innhold viktig for leads-generering? Digital markedsføring

Hvorfor er innhold viktig for leads-generering?

Kelly Vu
Kelly Vu 26/03/2021
Leadsgenerering - Hvordan konvertere flere leads? Digital markedsføring

Leadsgenerering - Hvordan konvertere flere leads?

Constanze Stabu
Constanze Stabu 16/03/2021
Slik bruker markedsførere HubSpot for å skape trafikk og leads Inbound marketing Digital markedsføring

Slik bruker markedsførere HubSpot for å skape trafikk og leads

Constanze Stabu
Constanze Stabu 19/01/2021