Inbound marketing

Hva er Inbound marketing? Hva du bør vite som ikke blir sagt

Skrevet av Kristine Margrethe Piñanez 22/06/2021

En viktig del av inbound marketing strategien er at salgs- og markedsavdelingen sitter «sammen». Det må de skal de øke bedriftens salg. Inbound handler like mye om å hjelpe som å selge.

 

Derfor er det viktig at marked og salg samarbeider ved at marked skaffer potensielle leads som salg tar kontakt med.

 

 

Hva er inbound marketing og hvorfor er inbound viktig for salgsomsetningen?

 

Inbound marketing er bygget for å ivare ta kundenes erfaringer og opplevelser. Metoden setter kunden i fokus og handler om deres undringer, bekymringer, problemer eller utfordringer. Istedenfor å bruke ‘outbound’ teknikker som «skriker» etter kundens oppmerksomhet, benytter nå markedsførere seg av inbound marketing teknikker som hjelper kundene finne løsninger og tjenester de er ute etter. For å bli god på inbound salg må du være god til å hjelpe og løse potensielle problemer for kundene ­– og dermed vil markedsføringen nå kundens oppmerksomhet på en mer effektiv måte.

 


 

 

I inbound er det viktig å følge kundens kjøpsreise slik at du kan følge hvilke besøkende som kommer tilbake, leser flere bloggartikler eller hva de klikker på. Dette vil gi dem merkelapper som “salgs- og eller markedskvalifiserte leads”. Kontaktene dine får poeng etter hva de gjør på nettsiden din og dette gir en veiledning til når salgs- og markedsteamet kan ta kontakt, eller tilby mer innhold for å få kunden til å bevege seg mot en beslutning.

 

Les også: Hva er en buyer persona? 

 

“Jeg er ikke en stor tilhenger av å gjøre ting på grunn av noe er “hipt”. Jeg tror på å få ting gjort! Grunnen er at inbound gir bedre resultater! Hvis du kunne få bedre resultater med telefonsalg eller kalde e-poster ville jeg bare ha fortsatt, men det går ikke. Så, inbound VINNER. Det er bedre for merkevaret ditt og mer menneskelig. Enkelt – det gir resultater!"

 

 

Salgsdirektør i Hubspot Dan Tyre.

 

‘Outbound’ teknikker; som tv-reklame, annonser i aviser, telefonsalg eller kalde e-poster gir deg ikke kun få potensielle kunder som besøkende til nettsiden din, men også leads som kanskje ikke blir salgs- eller markedskvalifiserte.   Så det er viktig å følge fordelaktige fremgangsmåter. Med verktøy som Hubspot kan du få verdifull innsikt fra besøkende på nettsiden din som hva de laster ned, hvilke sider de leser, hvilke eposter de har åpnet og lest. Slik informasjon gjør at du kan tilpasse innhold og budskap etter hvor dine leads er i kjøpsreisen.

 

 

Inbound marketing setter søkelys på tillit og troverdighet

 

Dersom du nå tenker at inbound er en teknikk for å nå ut til kunder på, vil du være på villspor. Inbound marketing strategien krever gjensidig respekt. Produktene og/ eller tjenestene du tilbyr er ikke nok, du må gi dem informasjon, god kundeservice, behandling og tilbud de ikke kan motstå. Tenk deg at du vurderer et tilbud; et produkt eller en tjeneste. Dersom du får god informasjon fra en selger som bryr seg om å gi deg det beste svaret, vil du mest sannsynlig komme tilbake og kjøpe fra samme merke, men dersom selgeren var kald, det var ingen informasjon eller hjelp å få ­– vel, det sier seg selv: mest sannsynlig snur du og går. Det samme med selgere som bombarderer deg med heiarop om hvor gode de er.

 

Interessert i å vite mer om inbound marketing? Les hvordan du kan lykkes med inbound marketing! 

 

 

Inbound handler om å hjelpe like mye som å selge

 

Inbound markedsføring dreier seg om å hjelpe og forstå kundens behov, du må personalisere på individuelt nivå, eller så godt som. Budskapene bør være informative, tilpasset din personas og relevant for dine potensielle kunder.

 

 

Det er ikke lenger riktig å markedsføre «hva slags verdi du kan få», men hva slags «verdi du kan gi». Det trenger ikke å handle om store annonse budsjetter, dersom du klarer å gi godt innhold med verdi til din målgruppe – kan du absolutt vinne over de større selskapene.

 

 

I lengden vil inbound øke omsetningen din, vær tålmodig

 

Inbound er ment til å tiltrekke kunder som er på jakt etter dine produkter eller tjenester. Det er ingen stor hemmelighet bak suksessen – det handler kun om å dele sine kunnskaper og erfaringer med interesserte som aktivt søker etter et produkt eller en tjeneste.

 

Inbound metoden krever tålmodighet, markedsførere som benytter seg av inbound vet at de må ta et skritt av gangen. Det er helt meningsløst å forsøke å nå alle på en gang. Din oppgave er å hjelpe din personas og vise at nettopp du har den tjenesten eller det produktet som de trenger for å kunne løse sine utfordringer.

 

Tips! Lag et unikt tilbud og ha tro på at kunden din ønsker mer. Annonser på sosiale medier, ha en call-to-action der du får din besøkendes nettside for å kunne opprette en “dialog”. Enkelt handler Inbound om å hjelpe andre og derfor har metoden skutt i været de siste årene.

 

New call-to-action

5 tips til økt trafikk og salg på nettsiden Inbound marketing Digital markedsføring seo

5 tips til økt trafikk og salg på nettsiden

B2B markedsføring: Hvordan få trafikk til nettsiden med lavt budsjett? Inbound marketing

B2B markedsføring: Hvordan få trafikk til nettsiden med lavt budsjett?

Hvordan lykkes med B2B markedsføring? Inbound marketing

Hvordan lykkes med B2B markedsføring?