Inbound marketing

Hva er HubSpot?

Skrevet av Claudio Norambuena 23/11/2020

HubSpot benyttes blant annet til publisering av blogginnlegg, utsendelse av nyhetsbrev, annonsering på digitale flater og automatisering av repetitive prosesser – såkalt marketing automation. Men HubSpot har også som misjon å samle bedriften og effektivisere kommunikasjon mellom kundefokuserte team.

 

Flaskehalsen - det kjente problemet

Dette er nok kjent for de aller fleste, men la oss ta en liten oppsummering på den digitale allmennkunnskapen - Buyers Journey: veien kjøperen tar fra først å lære om virksomheten din, til å gå inn i salgsprosessen og ende opp som kunde, for deretter bli bedriftens vokale talsmann for produkter og tjenester

Kjøpsreisen til en kunde har mange potensielle flaskehalser og "friksjonskilder" som kan begrense vekst og fungere som forretningsutfordringer i bedriften.

Ett eksempel på dette kan være at bedriften får mange besøkende på nettstedet, men svært få av disse konverterer til leads. Et annet scenario kan være at markedsføringsteamet ditt faktisk konverterer mangegode leads, men salgsteamet får ikke leads levert i tide slik at de blir «kalde».

En annen type flaskehals kan ganske enkelt være behovet for å importere og eksportere data mellom systemer, eller til og med mangel på data for å informere om gode beslutninger i bedriftens markedsaktiviteter - alt som bremser en bedrift fra å vokse.

 

Hvorfor HubSpot? 

HubSpot er designet for å diagnostisere og eliminere mange av disse flaskehalsene gjennom et samlet CRM som skaper en friksjonsfri kommunikasjon og oversikt mellom alle de viktige markedsføringsleddene i bedriften. Dette gjøres gjennom en database hvor det er sømløs datadeling mellom viktige verktøy.

Målet til HubSpot er å bygge en infrastruktur i din virksomhet, designet for å støtte alle kundefokuserte team i bedriften med et felles verktøy, slik at de kan koordinere innsatsen og jobbe fra en felles kilde. Noe som utløser nye, ubrukte ressurser internt til investering i digital markedsføring.

 

Investering og digital markedsføring

Det investeres mye i digital markedsføring i bedrifter uten at de klarer å peke på hvilke aktiviteter som skaper resultater. Ta innholdsmarkedsføring som et eksempel. Selv om 91% av B2B bedrifter investerer i innholdsmarkedsføring, kan kun 35% av dem måle en ROI av aktiviteten. Av de 27% som feiler på å måle ROI er grunnen enkel: " Vi vet ikke hvordan vi gjør det".

Det er nettopp her HubSpot er en unik ressurs til bedrifter som vil vokse. En av plattformens styrker er muligheten til å vise hvilke aktiviteter og investeringer som genererer nye leads og kunder – såkalt return on investment (ROI). Slik kan bedrifter se hva som fungerer, og hva som bør justeres på eller hva som bør sløyfes. 

Med HubSpot sitt robuste marketing automation system frigjør du tid slik at du kan rette fokuset på bedriftens overordnede strategi. I mellomtiden er det plattformen selv som holder på interessen til dine leads. 

Når tiden er inne for å ta action, får enten du eller dine selgere et varsel fra systemet. Dette varselet kan trigges av kriterier som hyppig navigasjon på nettstedet, rett målgruppe truffet, viktige lenker klikket, skjemaer fylt ut eller en kombinasjon av disse. Her har plattformen mange muligheter. 

Med en felles database kan hele organisasjonen, fra markedsførere og selgere til service og IT jobbe i samme plattform, noe som gjør utveksling av informasjon enklere mellom virksomhetsområder, samtidig som det resulterer i en helhetlig opplevelse for  kunder og potensielle kunder.  

Men HubSpot leverer mer enn en plattform, det leverer også en metodikk som kalles for inbound marketing. 

 

Last ned gratis E-bok her: De 30 beste triksene og ideene om leadsgenerering

 

Hva er inbound marketing? 

Inbound marketing er det motsatte av tradisjonell markedsføring, såkalt outbound marketing – det vil si radio- og TV-reklame, brosjyrer og reklameaviser. 

 

Inbound marketing-metodikken grunnes i at vi lever i en digital alder der de fleste orienterer seg annerledes enn tidligere ved kjøp av produkter og tjenester. Kunder er skeptiske, kunnskapsrike og har større forventninger enn noen gang før. De søker etter informasjon på nettet lenge før de bestemmer seg for å ta kontakt med mulige leverandører. Dette gjør det ekstra viktig å være til stede der potensielle kunder søker etter denne informasjonen. 

Med målrettet og relevant innhold kan bedriften vise frem kunnskap og ekspertise til mulige kunder. Bedriften blir så funnet på nett og får en styrket digital posisjon. 

Men dette er bare det første steget i inbound marketing. I dag ønsker kundene også hjelp på vei til kjøpet, og etter at kjøpet er gjennomført. På den måten skaper du verdifulle relasjoner til dine kunder, som følgende blir ambassadører for ditt produkt. Det handler altså ikke om å close et salg, men om å pleie eksisterende relasjoner. Her har HubSpot utviklet en modell de kaller for Flywheel – svinghjul 

 

 

Modellen kan enklest deles i tre: 

Attract: tiltrekk de rette personene med verdifullt og relevant innhold 

Delight: presenter innsikt og løsninger som svarer på kundenes utfordringer slik at du sannsynliggjør et kjøp 

Engage: hjelp og støtt kundene dine etter kjøpet slik at de oppnår suksess med produktet 

Når du har «engaged» eller engasjert, gledet og støttet dine kunder, skaper du ambassadører som promoterer dine produkter videre. Og så er hjulet i gang. 

Les også:4 tips til hvordan du kan finne leads, dine potensielle kunder

 

Strategien må på plass først 

Før du setter i gang med å produsere innhold, må det settes sammen en digital strategi slik at bedriften får definert hva som skal produseres og hvordan de skal nå ut til den rette målgruppen. 

En survey fra Smart Insights røpet at 45% av bedrifter ikke har en definert strategi for digital markedsføring aktiviteter - da blir er det å vise til ROI også ganske vanskelig.

HubSpot lever og ånder for online strategier og inbound marketing, noe plattformen bærer preg av. Du får flere verktøy som hjelper deg med å definere nettopp din strategi. I tillegg får du tilgang til «HubSpot Academy», der et vell av kunnskap venter. Alt fra hvordan du definerer din målgruppe til hvordan du konverterer en ukjent besøkende til en kjent, navngitt person. Flere av disse kursene kan du ta gratis allerede nå. 

Klikk her for å ta en sertifisering innen Inbound Marketing 

 

Hva kan jeg gjøre med HubSpot? 

Her har du en liste over noen (men absolutt ikke alle) av HubSpots muligheter: 

  • Publisering av artikler 
  • Oppsett av nettsider 
  • Oppsett av landingssider 
  • Utsendelse av nyhetsbrev 
  • Annonsering på nett 
  • Marketing automation 
  • Scoring av besøkende 
  • Mye mer 

Hva er HubSpot scoring? 

Det fine med HubSpot er at så snart en besøkende har identifisert seg, for eksempel ved å fylle ut et skjema på nettstedet, så begynner systemet å spore både aktivitet og identitet og gir den besøkende "poeng". Har du angitt at du er daglig leder i et firma, så får du, eksempelvis, femti poeng. Er du en student får du minus 20. Har du besøkt referansesiden, får du ytterligere tretti poeng, og så videre.  

Les også: Du trenger personas for å lykkes i markedsføringen


La oss anta at din bedrift har definert en salgsklar lead som en person som har oppnådd 100; så snart denne poengsummen er oppnådd, sender systemet et varsel til deg eller din kollega med beskjed om å ta action da dette leadet vil være et varmt lead. 

Det eneste du gjorde var å definere kriteriene for poenggivning, og så var det systemet selv som passet på leaden for deg. Tid spart, penger tjent. 

Vil du vite mer? 

Mulighetene er mange og HubSpot kan gjøres både enkelt og avansert.
Ta gjerne en prat med oss hvis du skulle ha noen spørsmål om HubSpot eller inbound.

 

New call-to-action

 

Øk trafikken din med 30%. Bruk innholdet du allerede har. Inbound marketing

Øk trafikken din med 30%. Bruk innholdet du allerede har.

Constanze Stabu
Constanze Stabu 17/12/2020
Hva er beste tidspunkt for publisering av blogg? Inbound marketing Digital markedsføring

Hva er beste tidspunkt for publisering av blogg?

Claudio Norambuena
Claudio Norambuena 15/12/2020
Hvordan bruke sosiale medier i din B2B-kommunikasjon? 5 tips for å komme i gang Inbound marketing Digital markedsføring

Hvordan bruke sosiale medier i din B2B-kommunikasjon? 5 tips for å komme i gang