Inbound marketing Digital markedsføring

Hva er beste tidspunkt for publisering av blogg?

Skrevet av Claudio Norambuena 15/12/2020

Når man først setter i gang med å skrive artikler lurer man ofte på hvilken publiseringsfrekvens som er rett for bedriften og hvilke dager og tidspunkter man bør publisere eller annonsere artiklene på sosiale medier.

Det korte, men ikke særlig tilfredsstillende svaret er at det spørs på bedriften. Det litt lengre svaret ser du under.

 

Men først, hvorfor bør du blogge?

Som en del av bedriftens inbound marketing strategi er blogging viktig for å øke den organiske trafikken til nettstedet ditt. Jo høyere trafikk, dess høyere rangering i Google.

I følge SEO Expert ender 92% av Google-søk med et klikk på den første resultatsiden. Altså vil det ikke gagne bedriften din å "gjemme" seg på side to eller høyere.

Utover organisk trafikk, kan publisering og annonsering av artiklene på sosiale medier (SoMe) sørge for å gjøre bedriften din mer synlig, samtidig som du øker bevissthet rundt merkevaren din.

Men det handler ikke bare om synlighet; ved å forfatte artikler lar du eksisterende og potensielle kunder se om selskapets forretningspraksis samsvarer med bedriftens visjon og verdier. Du bygger en troverdighet som lar kunder se hva slags selskap du virkelig er.

Dette forholdet er toveis, og samtidig som dine kunder lærer mer om deg, så lærer du mer om dem. Du kan enkelt se hvilke innlegg som får flest likes og deles mest. Kanskje har du innhold som ikke får noe særlig oppmerksomhet? Kundenes atferdsmønstre kan gi deg nyttig informasjon i hva de liker, og hvem de er.

 

Hvor ofte bør du blogge?

I følge HubSpot kan mindre bedrifter holde seg et sted mellom én til fire artikler i uka, mens det for større bedrifter vil være mulig å publisere artikler daglig. Dette avhenger selvfølgelig av størrelsen på markedsavdelingen deres. Det er bedre å publisere kvalitetsinnhold enn å pumpe ut svake artikler som kan ende opp med å gjøre mer skade enn nytte.

Like viktig er det å holde en fornuftig publiseringsfrekvens. Dersom denne blir for sporadisk eller ikke-eksisterende risikerer du at kunder rett og slett glemmer bedriften din.

 

Når bør jeg publisere?

Det spørs helt på bransjen og SoMe-plattformen. For nøyaktige tidspunkter for din bedrift bør du ta hensyn til innsamlet innsikt, som nevnt over, og tilpasse publiseringen deretter. Det finnes likevel tidspunkter som er bedre enn andre. En Facebook post kl 04 om natta vil, som oftest, ikke generere særlig mye engasjement.

Nedenfor går vi gjennom gode tidspunkter på Facebook, Instagram og LinkedIn. Husk at disse tidene gjelder for bedrifter og ikke privatpersoner. Legg også merke til at tabellene viser gjennomsnittstider for alle bransjer, men at disse kan variere avhengig av bransje.

 

Beste tid for publisering på Facebook:

  • Onsdag 11:00 – 13/14:00
  • Beste dag: Onsdag
  • Verste dag: Søndag

BTP-2020-Facebook-Heatmap-Global

Kilde: Sprout Social

 

Beste tid for publisering på Instagram:

  • Onsdag 11:00 og fredag 10:00-11:00
  • Beste dag: Onsdag
  • Verste dag: Søndag

BTP-2020-Instagram-Heatmap-Global

Kilde: Sprout Social

 

Beste tid for publisering på LinkedIn:

  • Onsdag 08-10:00, Torsdag 09-13/14:00 og fredag 09:00
  • Beste dag: Onsdag og torsdag
  • Verste dag: Søndag

BTP-2020-LinkedIn-Heatmap-Global

Kilde: Sprout Social

 

3 tips til bloggingen:

  • Se over gamle artikler. Kanskje har du "innholdsgull" liggende Gi dette en liten oppdatering og relanser
  • Planlegg forfatter og publiseringstidspunkt slik at bloggingen ikke sklir ut
  • Følg med på aktivitet og engasjement rundt artiklene dine, dette gir deg nyttig innsikt i dine kunders atferdsmønstre

 

 

 

 

Øk trafikken din med 30%. Bruk innholdet du allerede har. Inbound marketing

Øk trafikken din med 30%. Bruk innholdet du allerede har.

Constanze Stabu
Constanze Stabu 17/12/2020
Hva er HubSpot? Inbound marketing

Hva er HubSpot?

Claudio Norambuena
Claudio Norambuena 23/11/2020
Hvordan bruke sosiale medier i din B2B-kommunikasjon? 5 tips for å komme i gang Inbound marketing Digital markedsføring

Hvordan bruke sosiale medier i din B2B-kommunikasjon? 5 tips for å komme i gang