SKRIV INN OG TRYKK ENTER FOR Å SØKE

Er bedriften din rotfestet i forhistoriske ord?

Forhistoriske ord-1

Gjennom de siste årene har vi vært vitne til noe av markedsføringens mest betydelige utvikling: utviklingen av sosiale medier, tilgjengelighet og konstant synlighet. Men når det gjelder språket, kan det se ut som om vi fremdeles klynger oss til begreper som er av en døende sort. 

 

Det er viktig å påpeke verdien av språk og hvordan markedsførere må vurdere det å “innovere” mye av sitt nåværende språkbruk. Selv om bruken og misbruk av ord og fraser kanskje ikke er direkte krenkende for folk, er de på mange måter hemmende for samtalene våre mot målgruppen vi ønsker å nå.

Det er ikke bare frekvensen av ordbruken som vanner ut effekten, det er mangelen på noe internasjonalt. 

 

Vaner som forble i boksen 

Den største feilen vi kan gjøre som kommunikator, er å bli tilfreds med en inngrodd ordlyd farget av industrien til en grad hvor vi blir blind for mangler.

I en digital tidsalder med kritiske øyne og høy sensitivitet, er vår største styrke kommunikasjon (skrive) med ny mening. Dette er selvfølgelig ikke for å imponere kollegaer eller vedlikeholde en status, men for å skape en ekte relasjon til menneskene som vi ønsker å danne relasjoner til, våre kunder.

Kanskje vi må tenke oss om to ganger før vi bruker noen av uttrykkene som er nevnt under.

Les om hvordan du finner nye potensielle kunder

 Mål 

Når vi allikevel har gått løs på temaet, la oss starte med ordene “slakte”, “arsenal”, “slå” og launch”. Den overdrevne bruken av militær terminologi internt i vår industri har skapt en giftig “oss mot dem” mentalitet, noe som kan drepe en mulighet for å danne relasjoner.
Er det ikke litt rart å bruke slike ord mot 
mennesker man prøver å engasjere?

Fremfor å tenke konkurranse, tenk relasjon. Hva slags språk kan vi bruke som pleier, fremfor å massakrere?


Et eksempel til neste gang du vil bruke “mål” - vurder å bruke ordet “tiltenkt” eller “ønsket”. Eller kanskje ta det enda ett steg lenger – tenk mindre på hvordan vi trenger å nå bestemte personer, og mer på hvordan bestemte personer trenger å bli engasjert av oss. 

 
Ultimate

Hver gang jeg ramler over “den ultimate guiden” på nett kan jeg ikke annet enn å tenke: “ Du forsetter å bruke det ordet... Jeg tror ikke det betyr det du tror det betyr.” - Inigo Montoya.

Altså, jeg kan nesten garantere deg at bedriften din sin “ultimate guide til” eller “ den ultimate guide for”  ikke er så ultimat. Om den ikke er den ultimate guiden av alle guider da. 

For det første er det ganske vrient å produsere noe som er helt “ultimat” i en industri som er i konstant endring. For det andre er ikke ordet “ultimat” så veldig behjelpelig eller beskrivende til et adjektiv å være. For det tredje er selve roten i prosessen med å tilegne seg kunnskap basert på det å se på flere ressurser fra flere forskjellige perspektiver. 

Fremfor å bruke et "klikk-agn", forsøk heller å fortelle folk noe mer konkret eller nyttig om innholdet ditt. Eller så kan du i det minste kanskje bruke uttrykk som “den siste” eller “mest oppdaterte”. Og som innholdsforfatter, pass på at innholdet faktisk er oppdatert – det ville jo vært den ultimate feilen å ikke følge opp sin egen tråd. 

 
Publikum

Jeg så nylig Phantom Of The Opera her i Oslo. Dette er en ganske emosjonell live-forestilling. Mot slutten av forestillingen var vi ikke lenger bare et publikum i salen, vi var et sammensatt lite samfunn, selv bare for noen sekunder. Vi bør streve mot å skape den samme følelsen av felleskap og opplevelse til de menneskene vi ønsker å få tillit til. 

Merkevarebygging startet kanskje med en “brodcast mentalitet”, men sosiale medier sparket oss inn i en ny alder av komplekse kommunikasjonsformer og flersidige relasjoner. Fremfor at vi nå “opptrer til et ansiktsløst publikum, er målet vårt å få en ekte kontakt med ekte mennesker. 

Kanskje er det akkurat derfor jeg protesterer litt mot ordet “kunde”, noe som insinuerer at "deres" verdi for oss er utelukkende avdelt fordi de ønsker noe vi tilbyr. Og selvfølgelig, forbruk driver det økonomiske økosystemet - I know. Men jo mer vi tenker på mennesker som noe annet enn folk og bryr oss kun om våre egne interesser, fremfor andres, jo lenger vekk havner vi fra å skape en ekte og nær relasjon. 

Jeg sier på ingen måte at denne endringen i tankemåte, og i praksis, er en enkel overgang gjort over natten. Dette er jo en del av tradisjonelle termer som sitter dypt rotfestet i industri leksikonet.

Jeg kan jo være så ærlig å si at selv i min egen organisasjon referer vi 
til vårt samfunn som kunder.  Det vil nok ta tid å endre det kollektive vokabularet og begynne å erstatte ordet med mer menneskelige alternativer som “person”, “personer”, "personas" eller “individer. 

Kanskje vi heller bør snakke om å bygge "digitale samfunn", fremfor å opptre for en kunde? 

 
Les mer om Inbound Marketing 


Tenke utenfor boksen 

Dette er kanskje den setningen, uten tvil, man kan gravlegge. Det finnes mange ledere som har en tendens til å bruke denne metaforen til å stimulere kreativitet, utfordre eller styre et byrå til en viss handling. Altså, det er godt mulig det er latskap å tilby konstruktive og verdifulle tilbakemeldinger for å skape en gnist i et team. 

Misforstå meg rett her, det er altså ikke noe forferdelig galt med å “tenke utenfor boksen”, men metaforen er mildt sagt utdatert og oppbrukt. Den gir ingen som helst retning eller handling, og ofte skaper utrykket kanskje mer frustrasjon enn motivasjon.

Hva med å bruke begreper som “nytt perspektiv, “utfordre tradisjonell tankegang”, eller bare alt som oppfordrer en til å tenke annerledes, men som også er konkret: Hvilken idè skal vi bygge videre på? Hva om en original idè ikke dekker kundegruppens behov? Har vi vurdert hva som er i boksen, og boksens iboende verdier?

Bare husk å tenke utenfor boksen når du vil bruke “utenfor boksen.” OK?

 

Neste nivå 

Enda en frase uten sjel som tidvis får øynene mine til å rulle bak i hodet når det blir brukt i markedskommunikasjon. “Ta bedriften din til neste nivå”, “Ta markedsstrategien til neste nivå”, etc.

Denne oppblåste, super-moderne setningen undervurderer på en måte intelligensen til menneskene vi prøver å kommunisere produktet våre til. Folk møter merkevaren vår med mange forskjellige behov, så “neste nivå” vil være veldig individuelt og fullstendig subjektivt.

Om vi vil være bedre enn det vi var i utgangspunktet, bør vi være klare på områder som kan forbedres og innoveres. Om du gir et løfte på hva produktet eller tjenesten din kan gjøre for en person, prøv å være målbar i det skriftlige utrykket ditt: “Øk salget ditt med 10%", som et eksempel.

 

Den ultimate tanken utenfor boksen

Kanskje noen av disse ordene og uttrykkene er en del av din interne team-dialog, fremfor ditt eksterne kampanjevokabular? Det er jo egentlig greit, og kanskje mer "tilgivende".
Jeg mener ikke å si at jeg sitter på noen form for fasit som revolusjonerer det moderne språket opp mot det tradisjonelle, for jeg har også en del inngrodde fossiler i mitt språk.


Det jeg sier, er at vi bør være mer bevisst på det noe late språkvalget vårt. Dette på tvers av avdelinger. Grunnen er enkel- små interne justeringer kan påvirke god ekstern vekst.

Vi som jobber med kommunikasjon bør tenke på at faktisk vi er de som setter en standard. Det er opp til oss å sette spørsmål til gamle, nye, kommende ord og uttrykk, og utfordre disse ved å spille inn nye alternativer. Om vi hele tiden maler med fargene av et gjennomsiktig språk, blir vi ikke annet en den bakgrunnsstøyen vi så desperat prøver unngå å være.

Har du ord eller fraser som du opplever er pensjonert?
Og hva er dine tiltak for å unngå disse?
 

 

New call-to-action 

Scandinavian Technology Institute

Skrevet av: Scandinavian Technology Institute

Scandinavian Technology Institute (STI), tidligere Euro Business School, ble etablert i 1988 med en klar misjon; å hjelpe virksomheter å realisere sitt fulle potensiale – ved hjelp av eksisterende ressurser. Vi utvikler fremtidens bedrifter gjennom innsikt, kunnskap og mestring.