Inbound marketing

Mellomstor bedrift? Et markedsbyrå kan være løsningen din.

Skrevet av Kathrine Bergstå-Langabø 12/02/2021

Å ta en beslutning på hvordan man skal markedsføre selskapet sitt online er en stor og vanskelig avgjørelse. Denne avgjørelsen kan ha konsekvenser som vil påvirke bunnlinjen. Men når man står i veiskillet mellom å investere i in-house ressurser eller å “leie” fagpersoner gjennom et markedsbyrå er det ikke prisen som er avgjørende, men effekten du investerer i.  

 

Et markedsbyrå som leverer full-service innen marketing betyr ganske enkelt at byrået leverer alt bedriften din trenger for å lykkes med digital vekst. Slike markedsbyråer består av en gruppe av dyktige, erfarne personer som er spesialisert seg på forskjellige områder innen markedsføring og har kompetanse fra forskjellige bedrifter og tilnærminger. 

Selv om man skulle inngå et samarbeid med et markedsbyrå som leverer full-service, vil det ikke være ensbetydende med at man må kjøpe full pakke.  

Disse markedsbyråene kartlegger behovene til din bedrift og ønsker å finne en skreddersydd løsning som sikrer deg lønnsom vekt over tid, dette ved å analysere og lage en plan som er tilpasset dine bedriftsmål. 

 

Samarbeid mellom en bedrift og et markedsbyrå

 

I en undersøkelse gjort av Ascend2, forteller rapporten basert på data utført på 257 markedsspesialister som har jobbet med markedsbyårer at kreativitet og lydhørhet var det de satte stor pris på ved et samarbeid.

Respondentene sier at attributtene de ønsker mest i byråpartnere er kreativitet (55% oppgir det som et attributt de verdsetter), respons (54%), utførelse (46%), innovativitet (41%), prosjektledelse (26%), samarbeid (26%) og datahåndtering (24%). 

 Skjermbilde 2021-02-10 kl. 11.51.41


Hvilke oppgaver utfører et markedsbyrå?  

  

Funksjonen til et markedsbyrå er et bredt spenn mellom kampanjer mot kundens målgruppe og strategi i henhold til bedriftens mål, samt alle aktiviteter som kan sikre disse resultatene.   

For et markedsbyrå som leverer inbound-tjenester, som oss selv, vil tjenestene dekke alt fra strategi, annonsering av annonser på SoMe, Google Ads, avanserte leads prosesser gjennom HubSpot, E-postmarkedsføring, medieplanlegging, nettsideanalyse med mer.  

Alt er med tanke og vekt på den sykliske kjøpsreisen til kunden. Etter et salg, fortsetter vi å ivareta kunden gjennom automatiserte prosesser. 

 

 

6 fornuftige grunner til å vurdere å leie inn et markedsteam for din mellomstore bedrift 

 

 

1. Du får mye mer enn markedserfaring med på kjøpet. 


Et byrå tilbyr mer enn bare markedsføring. Når man leier et markedsføringsbyrå får man tilgang til flere spesialister innen tekst, SEO, sosiale medier, digital strategi, strukturer og mye mer. 

Det kan være risikabelt å satse på en ny ansettelse. Dyktige folk som dekker flere emner med ekspert-kompetanse er vanskelige og finne, og det kan ta tid å finne en lidenskapelig og erfaren person som skal dekke alle behovene for digital vekst i bedriften. 

Hvis selskapet ditt har kapasiteten til å rekruttere, ansette og utvikle dyktige ansatte til markedsavdelingen, vel – da er in-house et godt alternativ.  

Men om du outsourcer disse behovene til å bli dekket av et markedsbyrå, slipper du å bruke verdifull tid tid på lange intervjuprosesser og store prosesser. Ved å bruke litt tid på å finne et byrå som matcher behovene dine med en bred og verdifull kompetanse, vil du spare mye tid og ressurser.  

 

Et markedsbyrå har spisskompetanse på områdene du må beherske for å gjøre en helhetlig og god markedsføring som gir resultater på bunnlinjen over tid.   


Spør deg selv hva du vil at personen du ansetter skal gjøre og hvilken lønn personen skal ha.  

Hvis du ønsker en intern ressurs med lang erfaring, en som kan SEO, markedsføring på sosiale medier, annonsering og strategi på Google, markedsstrategi, nettsideanalyse, rapportering og struktur av KPI-er- og en som mestrer inbound marketing og plattformen HubSpot - vil trolig denne personen koste mer enn et samarbeid med et markedsbyrå.  

 

Skjermbilde 2021-02-10 kl. 10.57.59 

Stikker man fingeren i jorden, så er sannsynligheten for at du må ansette to, eller flere, for å stimulere dette behovet for kompetanse stor. I tillegg er det lurt å ha i bakhodet at unge og flinke mennesker skifter jobb i høyt tempo (Forskning.no). 

Ved å ansette investerer du mye penger i noen som kanskje forsvinner ut om noen år. Et trygt og stabilt byrå består- og kan være din støttespiller i så mange år du ønsker.  

 

Les også: øk trafikken på nettstedet med 30%

 

2. Du trenger ikke drive opplæring på et markedsføringsbyrå 

 

Når man leier et markedsteam fra et markedsføringsbyrå, trenger vil ikke verdifull og kostbar tid gå bort til opplæring og forståelse av oppgavene. Et markedsføringsbyrå vil stå klare med kvalifiserte, erfarende og kunnskapsrike mennesker, sultne på oppgavene for å fremme lønnsomhet og digital vekst. 

I tillegg er det mulig å vedlikeholde en lang relasjon med et valgt markedsbyrå. Du kan selvfølgelig investere tid og penger i å utvikle en ansatt, men etter noen år bestemmer de seg kanskje for å bytte beite.  

Når du velger et markedsbyrå kan du leie et svært kompetent team i flere år uten risikoen for at kvalitet og leveranse stagnerer. Kanskje teamstrukturen i byrået endrer seg, men det vil alltid erstattes med mennesker som har stor verdi opp mot vekstmål.  

 

Innholdsstrategi #1

 

3. Du kan investere mer i markedssatsningen din 

I en tradisjonell in-house pakke er det kun en måte å øke effekten av marketdsteamet – ansette flere. Et markedsbyrå har allerede et arsenal av ansatte på hånden som kan stille opp på sekundet, hvis du skulle eskalere avtalen mot en større vekststrategi. 

I tillegg har et digitalt markedsbyrå erfaring med å hjelpe bedrifter til å oppnå digital vekst. 

Samarbeidet med et digitalt byrå gir deg muligheten til å være fleksibel og adaptere nye tilnærminger uten ekstra kostnader eller prøvefeil - med andre ord dekker et digitalt byrå alle behovene til et selskap i en kritisk vekstfase. 

 

 Skjermbilde 2021-02-10 kl. 11.12.42

 

4. Du vedlikeholder effektivitet internt i bedriften 

 

Noen selskaper prøver å komme seg rundt ansettelseskneika ved in-house markedsførere, sosiale medier eksperter, innholdsprodusenter, SEO eksperter ved å ha en eksiterende ressurs til å “lære” seg 101– basics. Men å lempe byrden av markedsføring på en eksisterende ressurs øker sannsynligheten for utmattelse og sykemelding, sett i det lange løpet. 

En annen ting er at markedsaktiviteter du investerer penger i vil mangle stabilitet, hvis bedriften mangler kompetanse. Tilnærmingen til strategien blir også av lavere kvalitet. 

Heldigvis for deg og bedriften kan et digitalt markedsbyrå utvikle langsiktige planer som forsikrer at du får brukt ditt fulle potensiale. Du kan til og med gjøre et samarbeid om en strategi som dere kjører in-house, basert på hjelp fra byrået.

  

Les også: Slik bruker markedsførere HubSpot for å skape trafikk og leads 

  

5. Systemer og programvare for markedsaktivitetene 

Ved å investere i et samarbeid med et markedsbyrå sikrer du også bedriften din flere verdifulle verktøy og god kunnskap om bruken av disse. Dette sikrer deg gode rapporter og større innsikt i verdifulle markedsaktiviteter og tilnærminger opp mot strategiske mål. 

Dette kan f.eks. plattformer som:  

  • HubSpot – en total plattform for den sykliske kjøpsreisen 
  • Semrush – et komplett SEO verktøy 
  • DataBox - et rapporteringsverktøy som kan hente data på tvers av systemer 

Disse verktøyene gjør det å identifisere felles mål og jobbe opp mot satte KPIer oversiktlig og målbasert. 

 

6. Oppdatert på trender og nyheter  

 

Et markedsbyrå må holde seg oppdatert på trender og nyheter for å levere best mulig for en kunde. I samarbeid med et markedsbyrå vil du derfor få tilgang til hoder som brenner for markedsføring og som kan hjelpe din bedrift med å være aktuell og best i bransjen.   

Et byrå bruker mye tid på å kurse og utdanne sine ansatte. Dette gjør et byrå for å levere best mulig resultat til sine kunder.  

Endring i alt fra Facebookalgoritmer til Google-rangering må man ta i betraktning når man skal produsere innhold eller optimalisere SEO. Bruker du intern arbeidskraft som ikke får med seg oppdateringer og beste praksis, kan dine annonser prestere dårligere og du vil få mindre igjen for hver krone brukt.  

   

Til slutt: 

Det er én stor grunn til at selskaper velger å gå veien gjennom kostnader og tiden av å ansette en intern ressurs til markedsføring:  

Å holde ansatte til kjernen betyr at de lærer seg merkevaren inn– og ut, som ingen fra et eksternt byrå kan...  

Ikke nødvendigvis.

Et byrå er dedikerte markedsførere som ånder bedriften de samarbeider med og jobber transparent og adaptivt for å kunne best sikre resultater i samarbeidet. 
 

Heldigvis trenger ikke dette å vippe på en knivsegg om eksterne eller interne mennesker.  

Faktisk er det ideelle oppsettet å ha minst én intern markedsressurs som kan jobbe effektivt i samarbeid med et markedsbyrå, som vil fungere som en utvidet del av selskapets markedsavdeling på en langt mer lønnsom kostnad og verdi.  

 

Du får det beste av to verdener.  

New call-to-action

Slik bruker markedsførere HubSpot for å skape trafikk og leads Inbound marketing Digital markedsføring

Slik bruker markedsførere HubSpot for å skape trafikk og leads

Constanze Stabu
Constanze Stabu 19/01/2021
Øk trafikken din med 30%. Bruk innholdet du allerede har. Inbound marketing

Øk trafikken din med 30%. Bruk innholdet du allerede har.

Constanze Stabu
Constanze Stabu 17/12/2020
Hva er beste tidspunkt for publisering av blogg? Inbound marketing Digital markedsføring

Hva er beste tidspunkt for publisering av blogg?

Constanze Stabu
Constanze Stabu 15/12/2020