SKRIV INN OG TRYKK ENTER FOR Å SØKE

Content Marketing er hjertet i markedsføring. Den skaper relasjoner!

Bilde av personer som holder hender-2

Content Marketing kan defineres som en markedsføringsstrategi. Den skaper relasjoner til kundene dine. Strategien fokuserer på å skape verdifullt innhold målrettet mot et publikum.

 

Innholdsstategi blir stadig mer populært blant kommersielle aktører i markedet. Det er ikke så rart fordi Content Marketing kan etablere din bedrift som opinionsleder i din industri.


Innhold gir deg en unik mulighet til å vise hvem du er, og samtidig øker sjansen for å skape relasjoner til ukjente besøkende. Gjennom relasjoner skaper du tillit. Gjennom tillit får du et forhold som kan vare.

Flere markedsførere har sett hvor viktig det er å skape en unik kontakt slik at kunden kommer tilbake.

Content Marketing baserer seg på å skape verdifullt innhold som tiltrekker, informerer og engasjerer. Det er derfor en uvurderlig bit av det store puslespillet Inbound Marketing. Ingen innholdsmarkedsføring, ingen inbound.

 

grafisk bilde få mer leads med Inbound Marketing

 

Content Marketing, Innholdsmarkedsføring og Storytelling.

Men hva med Native Advertising?

Kjært barn har mange navn, og likeså er det når innhold skal markedsføres. Native advertising er sponset av en annonsør, men kamuflert som redaksjonelt innhold og er egentlig ikke regnet som innholdsmarkedsføring. Content Marketing er å skape og distribuere relevant innhold i egne kanaler. Det handler om strategi.

Strategi og engasjerende historiefortellinger til å drive lønnsom kundebehandling.

For mange markedsførere handler kundereisen om å gi en tettere tilknytning til kundene, i form av reelle partnerskap.

 

Mitt mål med denne teksten er at du skal sitte igjen med en bedre forståelse av hva Content Marketing, eller innholdsmarkedsføring, egentlig er. Og hvorfor du bør bruke det.

 

Er du interessert i hvordan du best mulig kan fokusere Inbound-metodikken? Les om hvordan du kan optimalisere bedriftens Inbound strategi. 

 

Innholdsmarkedsføring er ikke noe nytt

Forbrukere ignorerer stadig tradisjonelle markedsføringsmetoder, men bedriftseiere og ledere tviholder likevel på å promotere seg slik. Noen tror at Content Marketing er en ny trend og derfor noe som kommer til å forsvinne.

Lederne ser rett og slett ikke verdien av å tilby verdifullt innhold til sine kunder. De går derfor glipp av en metode som kan engasjere kunder for å bygge langsiktige forhold. Det er dumt for da blir verdifull kunnskap tapt, forholdene har nemlig en målbar forretningsverdi.

 

90% av kundereisen avhenger av innhold

Innhold er viktig for å tiltrekke den gjennomsnittlige kjøperen. Det digitale og sosiale står faktisk for opp mot 90% av kundereisen.  

Vi leser mye før vi bestemmer oss. Faktisk kan vi i gjennomsnitt bruke opp mot 79 dager på å lese om produktet eller tjenesten, før vi bestemmer oss for om vi ønsker å kjøpe.

Til og med nettbutikker fungerer som et oppslagsverk for kunden, mange ganger sjekker vi nettstedet før vi besøker butikken. Dersom du inkluderer innholdsmarkedsføring i din inbound-satsing, kan du nå ut til enda flere potensielle kunder.

 

Gjort grundig og riktig kan Content Marketing tiltrekke, engasjere og holde på en definert målgruppe. 

Det er viktig å tenke på noen punkter før du benytter deg av metoden:

  • Innholdsmarkedsføring er ikke reklame og derfor heller ikke native advertising.
  • Det er ikke kampanje, fordi formålet er langsiktig. Innholdsmarkedsføring bør gis god nok tid, ellers kan strategien feile. 
  • Innholdet skal være kundeorientert og ikke forretningssentrisk.
  • Det bør publiseres i eide medier/kanaler. Men også som for eksempel leserinnlegg i andre medier.

Innholdsproduksjon er tekstmagi som tiltrekker kunder

Innholdsmarkedsføring likner journalistiske tekster i den forstand at meningen er å skape en interesse. Interessen skal fange leseren som sitter på bussen på vei til jobb, eller leser i en bedriftsblogg på kontoret. 

Innholdet du produserer og deler for å engasjere målgruppen din, kan være variert. Alt fra visuelt til tekstuelt, som videoer, blogging, artikler, nyhetsbrev og hjemmesider. Men også informasjonsgrafikk, podcast og annet. 

Det er mange muligheter innenfor innholdsmarkedsføring og flere spennende måter å være kreativ på. Bare husk søkemotoroptimalisering (SEO) når du skriver og ikke glem å engasjere leseren.

Nedenfor har jeg listet opp tre enkle fordeler med innholdsmarkedsføring.

  • Du når ut i en større rekkevidde til en lav pris. Content Marketing hjelper deg å nå ut til personer som tradisjonell markedsføring aldri ville funnet.

  • Tilbud om eksklusivt innhold som tiltrekker, informerer og engasjerer gir flere fornøyde og lojale kunder.

  • SEO er en viktig del av innholdsmarkedsføring. For å nå kundene dine må du bli funnet.

Lurer du på hvordan du kan tiltrekke flere leads? Les gjerne 4 tips til hvordan du kan generere flere og bedre leads til din bedrift.

 

Tiden du investerer i innhold, vil gi deg dobbelt så mye tilbake.

Hver dag sitter det noen og skriver inn et spørsmål i Google. Dersom du har relevant og nyttig innhold som kan svare på spørsmålet som blir stilt, har du en større mulighet for å skaffe deg en potensiell kunde. 

Det tar tid å skrive sidene til en bok. Det samme gjelder innholdsmarkedsføring, du forfatter sidene og kapitlene til flere bøker med relevant innhold som vekker interesse rundt ditt varemerke. Det er derfor en langsiktig strategi for å få kvalifiserte leads og interesserte kjøpere. 

SEO er viktig. Før du skriver teksten bør du undersøke hvilke søkeord som er relevante for det du skal skrive om. Da øker du mulighetene for å dukke opp i søkemotorene. Sørg for at ditt blogg-innlegg ikke havner i havet av blogg-artikler som sjelden blir lest. 

Kanskje de vil se et lite utsnitt av din tekst og tittel, også kalt Meta-tekst, på søkemotorens resultat side. Kanskje det er nettopp din artikkels meta-tekst som vil dukke opp når fremtidige kunder søker etter løsningen på et problem. Dette gir økt bevissthet rundt merkevaren din. Benytter du deg av Content Marketing vil du kunne styrke merkevaren din og bedriften din blir etablert som opinionsleder i din industri.

For å få til dette må du bygge et langsiktig forhold. Og du må ha innhold til alle fasene i kundens reise. Kaldt sagt, så bryr kundene seg egentlig ikke om deg før de kommer til beslutningsprosessen. 

Dersom du er klar over at de bryr seg om seg selv og sine egne problemer, ønsker og behov. Vil du kunne klare å lage riktig innhold til riktig tid og bli en opinionsleder som kundene vil komme tilbake til. De vil besøke deg for å søke etter løsninger til sine nye problemer.

Og det er dit vi alle vil, ikke sant?

Jeg vil avslutte med å vise deg noen fine ord om markedsføring fra forfatter Robert Rose som hjelper markedsførere å skrive bedre.

 

«Tradisjonell markedsføring og reklame handler om å fortelle verden at du er en rockestjerne. Med innholdsmarkedsføring så viser du verden at du faktisk er en» - Robert Rose

 

Så. Hva venter du på? Bli en rockestjerne i din industri!

 

 

 

Kristine Margrethe Piñanez

Skrevet av: Kristine Margrethe Piñanez

Tekstforfatter/ Innholdsprodusent i STI. Utdannet med Master i Journalistikk fra OsloMet.