Inbound marketing

B2B markedsføring: Hvordan få trafikk til nettsiden med lavt budsjett?

Skrevet av Kristine Margrethe Piñanez 04/06/2021

Kvalitetstrafikk gir deg flere leads og bedre avkastning på markedsføringsbudsjettet ditt, men hvor får du tak i de kundene du ønsker deg? Her får du de beste tipsene som gir deg mer trafikk til nettsiden uten å betale for mye.

Du har kanskje merket deg at det tar lang tid før du kan se trafikken vokse på bedriftens hjemmeside. Googleannonser  og promotert innhold gir ikke de leadsene du forventet. Det er ingen kvalitetsleads som kommer fra disse besøkende. Problemet er gjerne at trafikken mangler kvalitet.

 

Hvordan finne kunder og få kvalitetstrafikk med lavt budsjett?

Kvalitetstrafikk betyr at de besøkende er interessert i dine produkter eller tjenester fordi de kommer fra kanaler, sider eller har blitt referert av en venn til nettopp din nettside med tanker om å kjøpe produkter eller tjenester fra enten deg eller din konkurrent. Med andre ord er dette de kundene du ønsker å nå – de mulige potensielle kundene dine.  For å få leads som kan bevege seg igjennom kjøpstrakten , må du forbedre kanalene som sender trafikken til din nettside.

For å gjøre dette må B2B markedsførere vite to ting: Hvem som besøker nettsiden og hvor kvalifiserte hver besøkende er til å bli din kunde.

 

Les gjerne: Hvordan lykkes med B2B markedsføring?

 

Få kvalitetstrafikk til nettsiden din med SEO og sosiale medier

For å få til en vellykket markedsføring må du få igjen mer enn du bruker. Metodene du kan bruke i din B2B markedsføring for å generere trafikk avhenger av markedsføringsbudsjettet ditt, hvor mye har du tenkt til å bruke på å markedsføre bedriften, dine tjenester og/ eller produkter. Det er ingenting som er gratis – tid koster også penger.

Istedenfor å kaste deg over mange gode markedsføringsmetoder bør du jobbe smartere med budsjettet du har, det er ikke den raskeste veien som gir mest tilbake. Markedsføring i sosiale medier kan koste mye mindre enn annonser i lokalavisa, og samtidig kan du kanskje mer kvalitetstrafikk dersom andre også deler innlegget ditt videre.  Vil du spare penger på markedsføring bør du tenke på søkemotoroptimalisering (SEO) og sosiale medier som «må ha» metoder. 

De fleste av oss besøker en nettside for et produkt eller en tjeneste, eller for å lære mer om bedriften. SEO påvirker nettsidens synlighet på søkemotorer som Google, Yahoo og Bing. Dersom du har optimalisert siden din etter spesifikke nøkkelord, nøkkelord-fraser og eller lokal SEO vil søkemotorene lettere kunne finne frem din nettside istedenfor en konkurrents og den potensielle kunden kan bli din.

Sosiale medier er en genial måte å få kontakt med kundene sine på, deling på Facebook og LinkedIn samtidig som du kommenterer og deler egne innlegg eller innlegg du syns er interessant.

Du må ha en god nettside og du må bli funnet. En god nettside er lett for «edderkoppene» (crawlers) å søke igjennom og viser søkemotorer hva de kan og ikke kan indeksere. Den har få feil og lastes superraskt uansett hvor du befinner deg. Se her hvor rask din nettside er på desktop og mobil.

Et godt nettsted er lett å gjennomsøke og viser søkemotorer hva de kan og ikke kan indeksere. Gode nettsteder har ikke så mye feil. Et godt nettsted lastes super raskt, hvor som helst i verden.

 

Hva er SEO og hvordan brukes det?

Søkeroptimalisering er et eget markedsføringsfag i seg selv. Teknikken og tankesettet SEO fører med seg kan hjelpe deg med å rangere høyere på Google uten å betale for annonseplass.

 

SEO-søkemotoroptimalisering-hjelper-finne-kunder

 

SEO er det kundene ser og ikke ser på siden din eller i bloggartikkelen din. SEO forteller deg også hvordan du rangerer på Google og gir deg tekniske løsninger til hvordan du kan forbedre innholdet til å rangere bedre.

Regelen er å velge nøkkelord som kundene søker etter i din bedriftskategori og i de ulike vare- eller tjenestekategoriene dere tilbyr. 68% av online aktivitet begynner med en søkemotor, og over 75% bruker klikker aldri videre til neste side av søkeresultatene.

 

💡Tips!
Bruk langhale-nøkkelord og lokale-nøkkelord, ofte søker kundene etter noe spesifikt eller noe i nærheten.

 

SEO handler om å finne «long-tail keywords»; langhale-nøkkelord som har lav konkurranse slik at det er lettere å rangere på Google SERP (search engine results page) og få mer trafikk.

Google SERP er søkets resultatside, den siden du får opp når du søker for eksempel: «hvordan finne kunder» eller «finne kunder». Setninger spesifiserer søket og gir færre resultat enn ett eller to ord.

For å få resultater som svarer til det du søker etter benyttes gjerne søkeordsfraser eller setninger, som for eksempel «hvordan få nye kunder» eller «b2b markedsføring». Slike «lang-hale» nøkkelord kan være setninger som potensielle kunder søker på. Dersom du har disse setningene i teksten du skriver vil du øke sjansene for å bli funnet på SERP. Søket «lead» gir flere resultater og er vanskeligere å kunne rangere høyt organisk uten kvalitetsinnhold.

 

Organiske søkeresultater og «lang-hale» nøkkelord

Den beste måten å få kvalitetstrafikk på er via organiske søkeresultater. Selv om det tar tid, og en del arbeid å rangere godt i store søkemotorer,  vil innsatsen din bli belønnet i det lange løp. Innhold som ikke promoteres i et medie tidlig etter publisering bruker tid på å få rangeringer organisk, dersom du har bloggen i et sub-domene, som for eksempel Hubspot, kan det ta opp til 6 måneder. Bransjen du er i har også mye å si, det vil være tøffere konkurranser på søkeordene.

Når du først har rangert godt på Google vil du kunne oppleve nesten ustoppelig kvalitetstrafikk, for en liten periode. Husk å oppdatere innholdet og vedlikeholde SEO. Søkefraser endrer seg, som oss mennesker.  

Dersom du klarer å rangere høyt på rundt 20 søkeord så får du mye mer besøkende enn om du skulle ha forsøkt å rangere høyt på søkeord med høy konkurranse. Det er mye lettere med lange nøkkelord som har lavt søkevolum. Da får du også leadsene som er interessert i dine produkter og/ eller tjenester og du slipper å bruke mye penger på å by høyt for et kortere nøkkelord.

 

Les mer: Leads-generering: Slik blir du en ekspert

 

 

En god nettside konverterer besøkende til kunder

En god nettside er viktig for å få dine besøkende til å bli kunder. Du må tenke på hvordan nettsiden din den ser ut og hvordan den responderer på ulike flater; mobiltelefon, nettbrett og desktop. Semrush kan vise deg SEO-tips til hva du kan gjøre for å forbedre nettsiden for lokale-søk, hva du kan forbedre på siden din, hvilke nøkkelord din konkurrent rangerer for og mer. Verktøyet Grader fra Hubspot kan undersøke siden din og gi den poeng, du får resultatene rett inn i epostkassen.

 

💡Tips!
Du kan bruke
responsivedesignchecker for å se hvordan siden din ser ut for besøkende på ulike flater. Bare skriv inn adressen din og la magien skje.

 

Mint, en alt-i-en-finansierings app, har en innbydende side, attraktivt design, tydelig konsept og viser hvorfor deres produkt er en god løsning med tydelig språk og godt plasserte CTAer. Nedenfor kan du se et eksempel på en side fra Mint:

 

Mint-nettside-viser-design-brukervennlig

 

Nettsiden din bør være innbydende og svare tydelig og klart på spørsmålet kunden ser etter.  Designet bør også være gjennomtenkt og med tanke på brukervennlighet og kundeerfaring. Se gjerne 5 gode eksempler på høyt konverterende nettsider, kanskje du får noen inspirasjonstips!

 

 

Kvalitetstrafikk sørger for flere kunder til nettsiden din

Kvalitetstrafikk betyr at de besøkende  som kommer til nettstedet ditt er fra pålitelige kilder med innhold relatert til ditt. De kommer via kanaler som kan relateres til nettsiden din og har bedre sjanse til å bruke tjenestene dine.

Kvalitetstrafikk er viktig i SEO-strategien når det handler om salg av tjenester eller produkter. Blir du ikke funnet, er det vanskelig å kunne se en markedsføringsavkastning – og dersom ingen av dine besøkende i det hele tatt er på jakt etter dine tjenester eller produkter, blir det ingen salg.

 

kunder-finn-riktig-person

 

Få kvalitetstrafikk til nettsiden din med sosiale medier

Åpenbart bruker mange bedrifter sosiale medier for å generere trafikk til nettsiden sin. Flere benytter seg av Facebook, men også LinkedIn vokser hos B2B markedsførere. Organisk vekst er metoden med lavest kostnad, men det tar tid og krever tålmodighet.  

Sosiale medier kan hjelpe til med å raskere få den kvalitetstrafikken du ønsker. Husk å være konsekvent når du publiserer og deler innhold på andre sider, så vel som din egen nettside. For mange små virksomheter deler ikke nok informasjon som ikke direkte er relatert til deres bransje.

 

finn-kunder-del-og-lik-engasjer-kommenter

 

På sosiale medier når du ut til mange og når du publiserer artikler, kampanjer eller annet innhold kan du få mer trafikk til nettsidene dine. Har du en god artikkel kan den bli delt av flere på andre nettsteder og i sosiale medier og det inviterer flere interesserte lesere. Er de imponert får du flere klikk på din URL!

 

💡Tips!
Visste du at Google, Youtube, Reddit, Facebook og Finn er blant topp 10 mest besøkte nettsider i Norge? Annonser på de nettstedene og delta i diskusjoner som omhandler din bransje!

 

Du kan delta i fora på nettet som; Facebook, Quora eller Reddit. Du får eksponert nettadressen din og de som leser innlegget ditt er allerede interessert i hva du kan ha å tilby når du henvender deg i ulike subfora som omhandler din bransje.

 

💡Tips!
For å kunne generere trafikk med lavt budsjett kan du bruke Facebook annonser. Du kan gå så lavt som 2,50 kr pr klikk. Så for hver 10-er du bruker kan du få 25 kr tilbake. Du har med andre ord tjent 15kr uten å betale for trafikken!

 

Sørg for god SEO og annonser på sosiale medier. Det har alle med et lavt markedsføringsbudsjett råd til, men om du har lyst til å investere mer i markedsføringen anbefaler jeg deg å lese videre.

 

 

Søkemotorannonsering og søkeordsannonsering øker kvalitetstrafikken

 

Selv om du har gjort en god jobb med SEO bør du bruke litt penger på søkemotorannonsering – du får økt synligheten og kan sluttføre salget med nølende kunder.

Google har rundt 97.18% av det totale søkemotormarkedet i Norge. Det kan derfor være en god teknikk å annonsere nettadresser eller bannere på etablerte nettsider. PPC (pay-per-click) annonser er veldig effektive, men også svært kostbare. Derfor kan det være lurt å kun bruke de slik at URL-ene dine bare vises når potensielle kunder søker etter bestemte nøkkelord. Et av de mest brukte PPC-programmene er Google Adwords.

Mange kortere nøkkelord har hard konkurranse og enkelte ganger kommer det flere annonser før selve det organiske treffet på SERP – da vil en Google-annonse være den eneste muligheten din for synlighet.

Samtidig er det mange potensielle kunder som nøler, de trenger mer tid til å ta en beslutning. En målrettet annonse vil da kunne ha en stor effekt på bedriftens inntjening, ved å minne dine besøkende på valget de tidligere holdt på å ta.

Søkeordsannonsering brukes gjerne når markedsføringsmålet er å tiltrekke flere potensielle kunder. Når bedriften kjøper plass øverst i søkeresultatet får flere leads muligheten til å bli kjent med deg og din bedrift. Du betaler kun for klikk så det er viktig å velge søkeord der din bedrift vil være et godt valg for kunden. Du ønsker ikke å betale for klikk til personer som egentlig søker etter noe annet enn det du tilbyr.

Noen søkeord er dyrere enn andre, igjen avhenger det av hvor mye du tjener på hver ny kunde og hvor stor sannsynligheten er for at nettopp den besøkende nettopp blir en ny kunde.

 

bli-synlig-få-flere-kunder-lykkes

 

Garantert målrettede treff og trafikkutveksling – rent oppspinn?

Det er to populære måter å få mer trafikk på som kan være smarte å benytte seg av.

Det er selskaper som lover å gi kvalitetstrafikk til din nettside for en sum penger. Mange eiere av nye nettsider velger denne metoden siden det er vanskelig å generere trafikk med et nytt nettsted. Du bruker popup-annonser som dukker opp på andre nettsteder. Men dersom du skulle forsøke en slik metode kan det være lurt å analysere den etter en liten periode, for å se om de besøkende blir på siden din eller kjøper av deg.

Det finnes også nettsteder som tilbyr «treff-børser» liknende hastager som #like4like eller #follow4followback på Instagram. Du besøker mitt og jeg besøker ditt, så jo flere nettsider du besøker, jo flere poeng får du og systemet viser dermed dine lenker oftere, noe som resulterer i flere treff til nettsiden.

Dessverre er ikke trafikken garantert målrettet eller av kvalitet.

 

 

Kvalitetstrafikk avhenger av SEO og markedsføringsbudsjettet ditt

Det som gir deg de beste besøkende er gjerne gjennom organiske søk noe som tar tid og tålmodighet, men du kan speede opp prosessen litt ved å delta i onlinediskusjoner  og annonsere på Google og Facebook. Det er ditt budsjett, gjennomfør de viktigste metodene og se om du kan by på dyre nøkkelord – om de er viktig for din synlighet.

Online kvalitetstrafikk er viktig for alle som har et nettsted, tilbyr en tjeneste  online eller driver en nettbutikk. Når du har SEO optimalisert riktig er det mer sannsynlig at besøkende som ankommer nettstedet ditt er interessert i det du tilbyr.

Ovenfor fikk du innsikt i noen av de vanlige måtene å få kvalitetstrafikk til nettsiden din på. Ta gjerne kontakt om det er noe du lurer på eller trenger hjelp til.

 

New call-to-action

Hva er Inbound marketing? Hva du bør vite som ikke blir sagt Inbound marketing

Hva er Inbound marketing? Hva du bør vite som ikke blir sagt

Hvordan lykkes med B2B markedsføring? Inbound marketing

Hvordan lykkes med B2B markedsføring?

Bør bedriften satse på Inbound? – 5 gode grunner sett i ROI Inbound marketing Digital markedsføring

Bør bedriften satse på Inbound? – 5 gode grunner sett i ROI