Inbound marketing Digital markedsføring

Bør bedriften satse på Inbound? – 5 gode grunner sett i ROI

Skrevet av Kristine Margrethe Piñanez 25/05/2021

Inbound marketing gir deg raskere resultater. Hvilke og hvordan forklarer vi her, samtidig som vi viser deg 5 tiltak som gir økt ROI. Normalt vil du oppleve positiv vekst allerede etter ett år. 

Inbound marketing lar deg kunne måle resultatene underveis og allerede etter det første året vil du oppleve positiv ROI. Etter å ha satset på inbound metoden kommer du til å oppleve enda bedre resultater i årene som kommer. Faktisk har 85 % av alle bedrifter som bruker inbound opplevd en økning de første 7 månedene. 

Det er nemlig mye lettere å måle resultatene nå, enn tidligere ved ‘outbound’ markedsføring. Inbound baserer seg på måling og etterprøvbarhet. Så selvsagt skal du kunne forvente resultater – markedsføring handler om å drive mer salg!

 

Få innblikk i hvorfor inbound marketing er så populært!

 

Inbound gir deg nøyaktigere ROI – Slik at du får bedre oversikt av markedsaktiviteter og resultater 

Return on investment (ROI)avkastning på investeringen – er et resultatmål som brukes til å evaluere effektiviteten eller lønnsomheten til en investering, eller effekten til en rekke forskjellige investeringer.  

ROI søker å måle avkastningen på en bestemt investering direkte i forhold til investeringens kostnad. ROI for inbound markedsføring kan beregnes nøyaktig, mens enhver ROI-måling for outbound teknikker sannsynligvis ikke vil være noe annet enn en utdannet gjetning.  

Inbound marketing gir deg en konkret oppskrift på hvordan du kan nå salgsmålene, oppleve en smidigere drift av markedsføringsstrategien, få mer nettsidetrafikk, varme leads og enda bedre investeringsresultater, og dermed bedre avkastning!  

Det trenger ikke å være komplisert, tidkrevende eller kostbart. Når det er sagt, må du kunne ha en godt utarbeidet plan og ha tatt noen tydelige valg på hva du vil oppnå med markedsføringen din. 

 

Les mer her hvordan du kan definere dine digitale markedsmål. 

 

Inbound gjør at du kan fokusere på å skape relevant innhold som kundene dine ønsker og som besvarer spørsmålene de lurer på. Verktøyet Hubspot gjør det mulig å analysere hvordan innholdet konverterer; hvilke temaer som viser seg å skille seg ut og hvilke formater som skaper økt interesse. Skjemaer, sjekklister, videoinnhold og interaktive filer, men også hvor dine besøkende kommer fra: som LinkedIn eller Facebook. 

 

Det er viktig å kunne måle ROI for å kunne få et nøyaktig bilde av hvor mye hver kunde koster. Inbound er den markedsføringsmetoden som baserer seg på å gi deg de mest nøyaktige resultatene for investeringen din å måle ROI blir som en barnelek. Du får enkelt sett hva som fungerer og ikke.

 

 

5 gode grunner sett i ROI 

 

  1. Antall besøkende: Trafikk på nettsiden / besøk pr måned. Du har mulighet til å måle og kunne se hvor mange besøkende du får på nettsiden din og du får mulighet til å kunne se om du får mer besøkende etter nye oppdateringer, eller nye innlegg. Du har mulighet til å måle hvordan de besøkende “leser” siden din og hvilke digitale fotspor de etterlater seg. 

  2. Leads: Du kan måle konverteringsgraden av antall besøkende og se hvor mange besøk som er leads; potensielle kunder. De har oppgitt sine kontaktopplysninger, for eksempel i forbindelse med nedlastning av innhold.

  3. MQL; Marketing Qualified LeadHvor mange leads som blir markedskvalifiserte leads pr mnd. MQL er en lead som har vist interesse ved å laste ned flere ting eller har besøkt flere sider og er i målgruppen for ytterligere markedsføring.

  4. SQL; Sales Qualified Lead: Hvor mange leads som blir salgskvalifiserte leads pr mnd. SQL betyr at den potensielle kunden har nå oppnådd flere poeng – for eksempel ved å laste ned e-bøker, informasjonsbrosjyrer og liknende, eller har besøkt flere sider og lest mange innlegg. Salgsavdelingen vil nå kunne ta kontakt.

  5. Kunder (og mulige Ambassadører): måler hvor mange SQL blir kunder pr mnd. 

 
 

Med disse 5 ROI´ene  kan du se den årlige omsetningen og totalomsetningen for en kunde. Totalomsetning for en kunde vil si opptjeningen en gjennomsnittlig kunde bidrar med gjennom hele kundeforholdet. Du kan måle bruttomarginen, som er prosentandelen av omsetningen som står igjen etter direkte kostnader er fjernet.  

 

Du får oversikt over prosentandelen som investeres i markedsføringen, ved å se nærmere på prosentandelen av verdien av en kunde du har investert i, for å få kunden. Med andre ord kan du regne på hvor mye du bruker på markedsaktiviteter og finne ut av hvilke som lønner seg og ikke. Det å måle hvor mange besøkende du får på siden din, gjennom ulik trafikk, kan hjelpe til å se om du har satset på riktige søkeord – betalt og organisk.  

 

Det er kjempeviktig å ha godt innhold på siden som svarer på dine potensielle kunders spørsmål. Ingen gode ideer til innholdsmarkedsføring akkurat nå? Slapp av, idétørke skjer de beste. Vi vet hvordan du kan øke nettsidetrafikken din med innhold du allerede har!

 

 

Inbound handler om å lage innhold tilpasset din kundes kjøpsreise.  

 

Gjennom inbound metoden søker vi å skape innhold som engasjerer og løser et “problem” en potensiell kunde søker etter på nett. Inbound handler om å bygge tillit og kompetanse til de som søker løsninger som våre produkt kan bidra til å stimulere. 
 
Derfor er det viktig og essensielt å gjøre et grundig arbeid i søkeord som er relevant for bransjen din, slik at du skaper innhold som svarer på søketermer (problemer/løsninger) i f.eks. Google. 

 

Dersom flere finner siden din som et godt svar på det de søker etter vil de kunne bli besøkende som ønsker å vite mer. De laster ned et skjema, fyller ut kontaktinformasjon eller registrerer seg for å lese nyhetsbrev. Når de har lagt igjen spor på din side, kan du sende mer likende innhold mot den potensielle kunden slik at leadsen blir varm. En varm leads som har vist interesse for din bedrift over tid er gull verdt for salgsavdelingen. 

 

 

Inbound øker salget! Finn ut her hvordan!

 

 

Tidligere måtte salgsavdelingen overbevise og bruke mer tid på å varme opp leads enn å snakke med de som allerede er klare til å ta en beslutning. Inbound gjør det mulig å tiltrekke flere leads samt å se hvor høy lead score (poeng) den besøkende har, før salgsavdelingen tar kontakt. Poengene får de ved å utføre ulike handlinger på nettsiden, eller i sosiale medier. På denne måten vil salgsavdelingen kun snakke med potensielle kunder og ikke hvermannsen 

 

 

Få flere besøkende fra målgruppen din – skriv direkte til dine personas og opplev bedre ROI 

 

Inbound sørger for at du snakker til kunder som er interessert i det du tilbyr. Slik at du markedsfører direkte mot potensielle kunder. Basert på analyser av nettsiden vil du kunne utvikle en bedre persona-profil´ som er et direkte bilde av kunder i målgruppen din. Laget for å tilpasse innhold til hvert steg i kjøpstrakten, sånn kan du hjelpe dine personas, eller potensielle kunder, med deres mål eller utfordringer.  

 

Vil du vite mer om personas?

 

For å kunne få gode kunder må du tilby et eksklusivt innhold. Selv etter at kontrakten er signert er det viktig å gi verdi og veiledning.

Lag kunde caser, tilby produkter eller tjenester som kan være nyttig for kunden og behold vennskapeligheten. Kanskje nettopp denne kunden vil bli en ambassadør for deg og din bedrift – ved å reklamere gratis og mer personlig for deg.

 

  

New call-to-action

Hva er Inbound marketing? Hva du bør vite som ikke blir sagt Inbound marketing

Hva er Inbound marketing? Hva du bør vite som ikke blir sagt

B2B markedsføring: Hvordan få trafikk til nettsiden med lavt budsjett? Inbound marketing

B2B markedsføring: Hvordan få trafikk til nettsiden med lavt budsjett?

Hvordan lykkes med B2B markedsføring? Inbound marketing

Hvordan lykkes med B2B markedsføring?