SKRIV INN OG TRYKK ENTER FOR Å SØKE

Anas Chair Yemlahi 17/01/2019

7 steg for å lage en effektiv digital strategi

shutterstock_435735187

Bedrifter har aldri hatt flere kanaler å forholde seg til for å komme i kontakt med potensielle og eksisterende kunder. Vi lever i et digitalt kaos. Bedrifter er avhengig av en digital strategi som er knyttet til virksomhetens forretningsmål for å skape resultater.


En digital strategi skal hjelpe bedriften med å nå de målene som er satt i bedriften, og bidra i bunnlinjen med økt salg og økt kundelojalitet.

Vi deler 7 steg som din bedrift kan bruke til å etablere en effektiv digital strategi.

  1. Kartlegge nåværende status

Det første en bedrift må gjøre er å kartlegge nåværende status. Det vil gi bedriften en forståelse for sitt utgangspunkt og hva man skal prioritere fremover. Bedriften sitter med mye data, og da gjelder det å ta ut tall som kan brukes i den digitale strategien og som man ønsker å forbedre. Her er noen innspill på hvordan du kan kartlegge nåværende status:

  • Trafikktall på nettsiden forteller noe om prestasjonsområdene de siste årene. Lag en oversikt på hvor mange som besøker nettsiden, hvor mange som kommer fra ulike kilder og hvilke konverteringsmål som er satt opp.
  • Leads og salg. Deretter kan det være lurt å se på hvor mange leads og salg som har utspring i digital markedsføring. Definer gjerne konkrete antall leads/kundehenvendelser og antall salg basert på leadsene.
  • Kunnskap og bemanning. Til slutt gjelder det å kartlegge hvilken kunnskap dere har tilgjengelig og hvilken kunnskap dere har behov for. Kan det være behov for en intern ressurs med en viss fagkompetanse eller skal dere tiltrekke dere en partner innen digital rådgivning?

  1. Målgruppe og Tone of voice

Det utrolig mange aktører som ønsker «alle» i målgruppen. Skal man henvende seg til alle krever det ekstremt store markedsbudsjetter, og man risikerer å vanne ut merkevaren fordi man henvender seg til målgrupper som hverken har interesse eller behov for det du tilbyr.

Les hvorfor personas er avgjørende for din digitale markedsføringsstrategi.

Tone of Voice forteller noe om hvem bedriften er og hvordan dere ønsker å fremstå i deres markedsføring. Det er lurt å ha en rød tråd i kommunikasjonen slik at den skaper en stolthetsfølelse hos ansatte og er lett for kunder å identifisere seg med.

  1. Målsetting – hvor ønsker vi å komme?

Neste steg i den digitale strategien er å sette seg klare mål som skal bidra til vekst. Det er vanskelig å komme i mål uten å ha noe å strekke seg etter og vite hvor du skal. Bruk gjerne SMART-mål modellen som et hjelpemiddel i denne prosessen. SMART står for spesifikk, målbar, oppnåelig (Achievable), realistisk og tidsbestemt.

Sett gjerne noen mål for neste halve året og for året som helhet. Det vil bidra til å forløpende evaluere markedsaktiviteter, prioritere og endre målene fortløpende.  

Les mer om inbound marketing

 

  1. Hvilken rolle har digitale kanaler i kundereisen?

Kundene forholder seg til mange ulike kanaler før og underveis i en kjøpsprosess. Det er en stor risiko å legge all sin markedsføring i en kanal. Bedrifter kan oppleve at de ikke er tilstede i kjøpsreisen, lite synlighet og økte markedsføringskostnader. Det gjelder å kartlegge og kombinere de mest relevante kanalene for å kommunisere med din målgruppe.
Bruk gjerne disse spørsmålene for hver enkelt kanal:

  • Hva ønsker vi å oppnå?
  • Hvilke mål har vi for kanalen?
  • Hvilket innhold skal vi dele?
  • Hvilken frekvens skal vi ha?
  • Hvem produserer innholdet?

 

  1. Hvordan kvalifisere potensielle kunder og varme opp leads?

Det investeres mye ressurser på å tiltrekke seg målgruppen gjennom digitale kanaler. Et område hvor mange bedrifter har et potensial er å identifisere målgruppen. For å komme kundene i møte må vi bruke det vi vet om dem. Hvilke sider besøker de på nettsiden vår? Hvilke produkter kommer de stadig tilbake til, og hvilken informasjon gir de deg om hvor de er i kjøpsprosessen?

Nøkkelen til suksess ligger i systematisk automatisert markedsføring, eller marketing automation, som det heter på godt norsk. Ved å koble kundenes IP og ID kan vi skreddersy all kommunikasjon – til hvert enkelt steg i kundereisen. Din jobb er å være tilgjengelig og legge til rette for at kundene får hjelp underveis, finner det de leter etter og blir kjøpsmodne. 

Les mer om hvordan din bedrift kan konvertere leads til kunder.

  1. Markedsplan – Hva er planen for å nå målene?

En markedsplan gir deg, teamet og resten av organisasjonen en oversikt over kommende markedsaktiviteter. Det bidrar til å sette markedsarbeidet i struktur, og det er lettere å følge med på ulike prosjekter og evaluere suksessfaktorer. En markedsplan skal strukturere markedsarbeidet og bidra til at dere når målene som har blitt satt i strategidokumentet. 

Her gjelder det å legge inn en oversikt over når ulike hendelser skal forekomme, og hvilke tiltak som er avgjørende for å lykkes. Et eksempel kan være at dere skal arrangere et webinar om en to måneder, og da gjelder det å legge in relevante blogginnlegg, annonser og ulike markedsaktiviteter for å rekruttere riktig målgruppe.

  1. Konverteringssporing – hvilke KPI’er bør man følge for å sikre at man lykkes med den digitale strategien?

En digital strategi skal være levende og fortløpende oppdateres basert på innsikt i kundeadferd. Konverteringssporing viser kundenes handlinger etter å ha reagert på dine annonser. Her kan du kartlegge trafikktall, påmeldinger til nyhetsbrev, kjøp av produkter/tjenester, ulike kundehenvendelse også videre. Hvordan vet at du lykkes om du ikke kan spore handlinger?

 

eksempler
 

Ta kontakt for mer info om digital strategi og markedsføring

Anas Chair Yemlahi

Skrevet av: Anas Chair Yemlahi

Ansvarlig for Markedsføring i Scandinavian Technology Institute (STI), tidligere Euro Business School. Arbeidet omfatter digital markedsføring, skape leads til salgsavdelingen, digitalisering av markedsprosessene, utvikling av nye forretningsområder og utvikle menneskelige ressurser.