Inbound marketing Digital markedsføring seo

5 tips til økt trafikk og salg på nettsiden

Skrevet av Kristine Margrethe Piñanez 23/06/2021

Lei av å lese utallige råd og tips og samtidig oppleve svak, til nesten ingen, økning i trafikken på nettsiden din? Du er ikke den eneste.

Det finnes flere forskjellige markedsføringsstrategier som du kan benytte deg av til å markedsføre din bedrift eller ditt budskap. Det er lett å gå seg vill, i en jungel av råd og tips til økt trafikk til nettsiden, økt salg, flere kunder, flere leads, men hvilke fungerer? Og hvilket innhold driver mest organisk søk? 

Har du allerede gjettet det? Det stemmer at inbound marketing er en utrolig god strategi som kan gi deg økt salg og trafikk på nettsiden din. Kundene dine må vite om deg og dine tjenester eller produkter.

Finner kundene dine deg når de søker på Google, er du lenger ned på første siden til søkemotorenes resultatliste (SERP; Search-Engine-Results-Page), eller må kundene bla flere sider for å finne deg? Hubspots forskning viser at 75% av alle som foretar et søk ikke blar seg videre til side 2.

Hvordan fungerer nettsiden din? Er du tilgjengelig, gir du verdi til kundene dine? Og ikke minst, hvilke andre aktører konkurrerer du med?

 

Vil du vite mer? Les: Hva er inbound marketing, og hva bør du vite som ikke blir sagt?

 

Det er mye å tenke på og sette seg inn i, men nok om det. Her er tipsene som handler om å sette kunden din i fokus, noe som vil vise seg å være effektivt for nå gullmålet – å øke salget.

 

 

1. Skriv om temaer som kundene dine søker på
2. Følg opp med artikler på relevant innhold om din bransje
3. Sosiale medier og e-postmarkedsføring
4. SEM og display annonser
5. Henvend deg til en fagperson


 

1. Skriv om temaer kundene dine søker etter og opplev mer nettsidetrafikk og økt salg

 

Skriv om det dine potensielle kunder er interessert i. Det er viktig at innholdet er nyttig for dine potensielle kunder. Søkemotoroptimalisering (SEO) er uten tvil en av de beste måtene å kunne drive organisk trafikk over tid. Så lenge du klarer å holde deg på den første siden, vil du kunne generere klikk til siden.

 

Den første posisjonen i Google SERP første organiske resultat har et gjennomsnitt på 31.7% CTR. Sammenlignet med 10’ende plassen, vil første plassen generere 10 ganger så mye klikk.

 

google serp første plass mer ctr

CTR studien fra Advanced Web Ranking viser at den første

posisjonen har betydelig flere klikk enn de andre, også på mobil.

 

Det er likevel ikke alltid nødvendig å være nr. 1. Som du ser av grafen over øker CTR betydelig fra posisjon 6 til 4. Det viktigste du kan gjøre er å tilby dine potensielle kunder verdifullt og nyttig innhold.

 

Du må skrive om det dine kunder søker etter, temaer som har et høyt trafikk-søk potensial. Se etter lange nøkkelord eller setninger med høyt volum, men lav konkurranse på nøkkelordet – eller nøkkel-setningen.

 

Prøv gjerne ut Semrushs tema-søk for å finne gode tips til hva du kan skrive om. Benytt nøkkelord i teksten om temaet du skriver om, men ikke glem grafikk eller bilder. Gode kilder og linker til deg fra andre kilder kan hjelpe godt på å rangere høyt i søkemotorer.

 

 

inbound tiltrekker kunder dele artikler blogg

 

Eksterne lenker kan hjelpe til å drive mer trafikk, se om bedriften, eller organisasjonen, din er oppført i andre kataloger på nettet eller andre nettsteder som blir brukt til å søke etter informasjon eller anmeldelser, for eksempel gulesider eller trustpilot.

 

Men husk på at søkemotorene jobber mot en del slike ‘link directories’ – de vektes svært lavt, så i noen tilfeller kan det være negativt.


Det beste tipset er likevel at godt innhold, som gir verdi, vil naturlig bli lenket til på sosiale medier, blogger, og i andre fagartikler eller medier.

 

 

 

2. Skriv artikler! Blogging øker organisk søk over tid og gir dine kunder nyttig informasjon

 

 

Innholdsmarkedsføring handler om å gi dine kunder nyttig og verdifull informasjon som tiltrekker og begeistrer besøkende, slik at de vil ta steget videre i kjøpsreisen til endelig salg.

 

Få tips: Hvordan lykkes med B2B markedsføring!

 

For å kunne skrive innhold for dine kunder må du kjenne dem. Du må vite hvem de er, hvor de befinner seg i kjøpsreisen, hva de er ute etter og hvilket språk de benytter. Skriver du om «lenestoler» og kundene dine søker etter «hvilestoler», vil du gå glipp av mange mulige potensielle kunder.

 

 

Bruk Google Analytics til å finne ut om din målgruppe – og lag deretter din persona – den personen som best gjenspeiler din typiske kunde. Fokuser på din personas interesser, utfordringer og behov. Når du har gjort dette er det mye lettere å kunne skrive innhold som engasjerer dem. Ikke kast bort tid og krefter på å «nå alle» når du kan skreddersy til nettopp din kunde. Med andre ord: du ønsker leads som faktisk er ute etter det du tilbyr.

 

Les mer: Hva er en buyer persona?

 

 

Tips!

Analyser nettstedet ditt, finn ut om du har noen artikler som inneholder relativt det samme. Mest sannsynlig vil du oppdage at de mangler linker fra andre nettsteder eller at de ikke drar inn nok leads. Slå de sammen til en ny isteden – pass like vel på kvaliteten på innholdet opp mot søkebegrepene den foretar seg.

 

 

Du trenger ikke kun å skrive artikler på din egen nettside. Skriv gjerne tekster som kan være en gjesteblogg på andre nettsider som omhandler temaer som dine kunder er interessert i. For eksempel kan en artikkel på Ledernytt eller i DN hjelpe til med å drive mer trafikk til nettsiden din, og gjerne leads som passer din personas-profil.

 

 

Tips! Lag video av innhold som rangerer godt – og øk sjansene for mer trafikk til nettsiden din!

 

 

 

3. Sosiale medier og epostmarkedsføring øker synligheten og troverdigheten

 

 

Når du er tilgjengelig og synlig på nett vil dine kunder også kunne finne deg lettere. Bruk gjerne hashtags, for eksempel #SEO, for å utvide søket til publikum. Da vil du også kunne få nye leads til nettsiden din.

 

Tenk på plattformen og publikumet du skal nå, B2B markedsførere benytter seg gjerne av LinkedIn og Facebook. Følg opp nyheten med kommentarer til innlegget ditt og vær aktiv på de plattformene dine kunder er.

 

Du kan også sende ut e-poster til kundebasen din! E-postmarkedsføring er en enkel måte å drive trafikk til nettstedet ditt, med nyhetsbrev som engasjerer kundelisten din kan du pleie kunder som vurderer å kjøpe et produkt eller en tjeneste fra deg.

 

 

 

 

 

4. SEM og Display annonser

 

 

SEM, Search Engine Market, søkemotormarkedsføring betyr å betale for en plassering av et budskap foran et publikum, betalte annonser. PPC (Pay-Per-Click) er en markedsføringsløsning som lar nettstedseiere og bedrifter kjøpe seg en sjanse til å vise sin annonse vedsiden av søk på for eksempel Google. Som regel betaler en med antall klikk, derav begrepet PPC.

 

Organisk søk, SEO, er gjerne det beste, men det er ikke dumt å investere i Google Ads i tillegg. Dette er gjerne smart i begynnelsen, når du venter på resultater fra SEO. Prisen avhenger av nøkkelordets konkurranse. For eksempel har nøkkelordet «markedsføring» høy konkurranse.

 

SEM Display PPC ad

 

Display annonser viser seg som bannere på andre nettsteder, eller i apper. Disse bannerannonsene plasseres gjerne på nettsider med mye trafikk – medie eller forbrukertjenester.

 

Annonser som viser som Display gir som oftest mye trafikk, men kanskje ikke like mye kvalitetstrafikk. Likevel kan de hjelpe deg med å bygge merkevaren din – klarer du å vise budskapet ditt flere ganger, på ulike måter, kan du fange opp leads som kanskje kunne trengt en påminnelse.

 

 

 

5. Henvend deg til en fagperson

 

Det er ikke alltid du trenger et eget markedsteam. Når du er god på det du gjør og tilbyr, kan det være lurt å henvende seg til eksperter som er gode på SEO og lenkebygging.

 

Dette er den enkle forklaringen på at SEO og digital markedsføring er en massiv industri for flere millioner kroner. Innholdsmarkedsføring, inbound marketing og SEO tar utrolig mye tid, overvåkning og krefter.

 

Vi kan hjelpe deg med å nå dine salgsmål, ta gjerne kontakt så får du en helhetlig plan på hvilke strategier som passer best i din markedsføring.

 

 

 

New call-to-action

 

Hva er Inbound marketing? Hva du bør vite som ikke blir sagt Inbound marketing

Hva er Inbound marketing? Hva du bør vite som ikke blir sagt

B2B markedsføring: Hvordan få trafikk til nettsiden med lavt budsjett? Inbound marketing

B2B markedsføring: Hvordan få trafikk til nettsiden med lavt budsjett?

Hvordan lykkes med B2B markedsføring? Inbound marketing

Hvordan lykkes med B2B markedsføring?