Inbound marketing

Øk trafikken din med 30%. Bruk innholdet du allerede har.

Skrevet av Constanze Stabu 17/12/2020

Det å få til resultater umiddelbart er tilfredsstillende, og er helt OK for et kortsiktig mål, men ikke fullt så optimalt for en lengre strategi. De aller fleste strategier som baserer seg på å øke trafikk inn til nettsiden (gjerne organisk) gjør seg ikke særlig godt for rastløse sjeler.

 

- Psssst!
Det finnes en metode for å skape gode, raske (nesten) resultater så lenge du har noe på lageret å jobbe videre med. Interessant? Vel, fortsett å lese, så skal jeg dele en liten hemmelighet.

 

Når prestasjonen daler

Dette skjer mange, og ofte så mangler man verktøy, eller bare kompetansen for å få det på plass igjen; vi startet å produsere innhold og oppdaget et nytt skifte i innleggene - blogger som tidligere hadde løftet oss startet å falme.

Det nye innholdet gjorde jobben det skulle, og ved det blotte øye så ut til å gjøre det helt OK. Men vi måtte ta tak i problemet. Vi bestemte oss for å gjennomgå alle innleggene - og da fant vi det … Vi så at gjennomsnittlig besøk var på nedfart på blogginnlegg som hadde gjort en god jobb mellom femten måneder til to år.

Les også SemRush sin: The 2020 Keyword Research Guide for SEO

Et lite pro tip: hvis du ikke er nøye på å gi litt ekstra oppmerksomhet til individuelle blogginnlegg og ta tempen på disse, beklager, men da kan dette skje deg også.

Absolutt, du kan se på innholdet ditt som noe krevende. Veksten i trafikken din kan tilsynelatende se “normal” ut, men de gamle, glemte innleggene dine som har jobbet for plasseringen kan miste effekten sin drastisk - og dette blir som tunge lodd mot et overordnet mål om trafikkvekst.

 

Hvordan løser man et slik forhold?

For å tilfredsstille oppmerksomhetskrevende innhold gjorde vi to konkrete handlinger over 6-uker:

Først: reviderte vi utvalgte eksisterende artikler og gjorde oss noen notater på hvilke eldre innlegg som var super umotiverte. Så tok vi en titt på flere tidligere toppspillere (innlegg) som trengte litt hjelp.Så: gjorde vi en ny søkeordsanalyse og reviderte alle sammen.

New call-to-action


PRO TIP:
Vi anbefaler (og bruker selv) SEMRush til å spore nøkkelord og bruker dette også til å gjøre keyword research for hvert emne som vi ønsker å bruke i innholdet som hovedtema. Det finnes noen andre verktøy du kan bruke til å spore nøkkelord: Ahrefs og Moz.

Hvis du trenger en liste med flere verktøy:

Revisjonsprosessen

Vi bruker ikke noe veldig super-fancy og forholder oss til spreadsheets, både for oss selv og kunder. Det er effektivt og ganske lett å jobbe med samtidig som det er friksjonsfritt.

 

Å gi frisk pust til gamle innlegg - Fornyelsesprosessen

Basert på revisjonen vi gjorde skrev vi om en stor del av innleggene og la til nye inndelinger i artiklene basert på søkeordene og kjerne-emnet og publiserte de med en ny dato.

 

Lurer du på: “Hvordan kan jeg gjøre dette?”. Ikke noe problem - la meg gi deg noen punkter:

Punkt en: Er innlegget ditt utdatert (ingen ser eller hører det), skriv om hele innlegget

Punkt to: Hvis innlegget ikke er utdatert og brukbart, forny det - gi det et ansiktsløft og en filler ved å legge til nye søkeord og innhold som er relevant for tiden det lever i

Punkt tre: republisert med ny, fresh dato. (OBS! Ha samme URL)

 

"This is the way", som Mando ville ha sagt. Denne metoden virket for oss og den vil virke for deg. Men du må faktisk vite hvilket emne du vil ha som kjernebudskap og bygge søkeordene dine på dette. 

 

PRO TIP: Skriv gjerne basert på persona. Finn nøkkelord som finnes i spørsmålene denne personane Googler for å treffe blink.

New call-to-action

Noen nye endringer vi la merke til:

  • Hver og en av artiklene startet å presterte mellom seks til femten måneder, sett fra original dato.

  • Innleggene hadde en stagnering på måned tyve. Dette er ikke så rart da verden er i en ganske rask vekst og søk endrer seg med behov.

  • De justerte innleggene tok en u-sving og startet å generere igjen: flere av de gjorde det bedre enn sitt “gamle seg”.

  • All over kan vi vel si at det hele bunnet i bittesmå glipper i nøkkelord og rangering. For å forklare hva jeg mener med det: godt presterende nøkkelord med høyt volum kan ha mistet plassen sin som nummer 3 til nummer 4 hos Google (ikke lett å spotte, men utgjør et veden av forskjell), eller fra f.eks. 6 til 10 - dette skaper store endringer i innleggsverdien. 

 

Litt omformulert: nøkkelordene endret seg ikke samtidig, men endringen var gradvis og snikende (mellom 12-24 måneder.). Slike marginale endringer er ganske vanskelige å oppdage.

Men nå har du riktig briller på og kan du spotte tidens tann før det blir fatalt.

Avsløring av resultatet: en økning på 20.366 flere besøk på to måneder.
En økning på nesten 34% (33,6%) i organisk nettrafikk!

Ressurs: Få tilgang til Markedsførerens Arbeidsbok

 

Vi har troen på deg.

Det å bruke artikler du allerede har til å booste trafikken inn til nettsiden din er ikke noe problem.

Som nevnt tidligere er noe keitete å se på alle artikler og måle prestasjon. Det er mye jobb og ikke helt nødvendig. MEN, du BØR holde et øye med det gamle innholdet fordi disse ofte er gode utøvere. Hvis du har drevet inbound marketing i noen år og har glemt å gi de gamle, grå litt oppmerksomhet, kan det resultere i at disse bidrar til en liten "flatline" i trafikken og kan koste deg nye konverteringer og synlighet.

Men det er jo en lett jobb å gjøre noe med - revider, skriv om, fokuser på nøkkelord og publiser. Gjør dette før du starter å produsere masse nytt innhold.

 

New call-to-action

Mellomstor bedrift? Et markedsbyrå kan være løsningen din. Inbound marketing

Mellomstor bedrift? Et markedsbyrå kan være løsningen din.

Slik bruker markedsførere HubSpot for å skape trafikk og leads Inbound marketing Digital markedsføring

Slik bruker markedsførere HubSpot for å skape trafikk og leads

Constanze Stabu
Constanze Stabu 19/01/2021
Hva er beste tidspunkt for publisering av blogg? Inbound marketing Digital markedsføring

Hva er beste tidspunkt for publisering av blogg?

Constanze Stabu
Constanze Stabu 15/12/2020