Start typing and press Enter to search

Randi Næss 01/11/2017

Hvordan lykkes med digital kompetansestrategi

shutterstock_497185414-2-845x498

Mange har en ambisjon om å bli mer lønnsom og effektiv med mulighetene som digitaliseringen gir. Er du i gang med å utnytte mulighetene innen læringsprosesser og kundeutvikling? Potensialer kan realiseres uten store it-prosjekter. Det er enklere enn du tror å komme i gang og bli en del av utviklingen.

Digitalisering kan enkelt ses på som å utnytte mulighetene som teknologi gir. I dag finnes ferdigutviklede tekniske plattformer som er enkle og fleksible å tas i bruk. I praksis betyr dette at du ikke trenger å være teknisk ekspert selv for å ta i bruk de nye fremtidsrettede løsningene som finnes.

All erfaring viser at medarbeidere gjør mer av det de har lyst til å gjøre. En del av hemmeligheten ligger i å få medarbeidere til å ha lyst, finne tid og ønske å holde seg fortløpende oppdatert. Med nye tekniske plattformer som støtter gode læringsprosesser blir det moro å tilegne seg ny kompetanse.

  

3 sentrale spørsmål det er klokt å stille seg nå:

  1. Hvordan kan digitalisering bidra til å øke kompetansen hos våre selgere nå for å ta ut inntektspotensialer på kort sikt?
  2. Hvor er bransjen og virksomheten på vei, og hvilken kompetanse blir viktig i forlengelsen av det på lengre sikt?
  3. Hva er konsekvensene for vår virksomhet om vi ikke prioriterer kompetanse, blir mer effektive og får mer igjen for investerte kroner i kompetanseutvikling?

5 steg for å komme i gang med å ta ut potensialene hos selgere og kunder:

Steg 1: Innsikt. Ta ett eller flere initiativ overfor potensielle samarbeidspartnere og skaff deg innsikt i mulighetene som digitalisering gir.

Steg 2: Forprosjekt og involvering. Vurder hva som kan være et viktig og riktig forprosjekt for din bedrift og forstå hvordan du kan komme i gang (ta nye steg) for å etablere en fremtidsrettet digital kompetanse-/læringsstrategi.

Steg 3: Kontrollert oppstart. Få viktig læring med et pilot-prosjekt innenfor et avgrenset område. Evaluer og gjør eventuell justeringer basert på viktig læring.

Steg 4: Bruk erfaringen fra pilot-prosjektet til å lage en utvidet implementeringsplan tilpasset din virksomhets ståsted, ambisjoner, økonomi osv.

Steg 5: Lanser utviklingsprosjektet og skap positive forventninger bredt i organisasjonen.

Resultatene av tilstrekkelig kompetanse og mestring er økt arbeidsglede og energi hos medarbeiderne. Kompetente og glade medarbeidere som møter kunden med en positiv energi gir ofte fornøyde kunder og økt salg på kort sikt. På lengre sikt betyr dette lojale kunder, positiv vekst og lønnsomhet for din bedrift.

Lykke til med å skape en enklere og gladere hverdag for medarbeidere – bonus blir fornøyde og lojale kunder. Hvem ønsker ikke det?

Randi Næss

Skrevet av: Randi Næss

Randi har hele sin yrkesaktive karriere innen strategisk og operativt salg – som salgsdirektør, salgssjef og salgsleder hos Braathens, SAS, IKEA og Til Bords. Randi ledet en av 4 store samordningsprosesser (Salg) mellom SAS og Braathens. Hun har god kulturforståelse, solid praktisk erfaring innen endringsledelse og en teoretisk forankring i Master of Management fra BI, med fordypning i Samspill & Ledelse, Endringsledelse og Nyskaping & Kommersialisering.